Metend rekenen en meetkunde... geen enkele (rekenzwakke) leerling ontsnapt eraan
Metend rekenen is niet eenvoudig… maar wel onmisbaar in het dagelijkse leven. Wie geen tijdsbesef, maatgevoel of inschattingsvermogen heeft, ondervindt veel hinder. En tegelijkertijd moet je bij metend rekenen zowat alle registers van je rekenvaardigheid opentrekken: inzicht in de getalopbouw, technisch rekenen, verhoudingsdenken…
Meetkunde is dan weer één van de meest taalgerichte rekendomeinen. Het heeft een eigen vocabularium en doet appèl op het ruimtelijk inzicht van de kinderen.
Programma
Tijdens deze nascholing bekijk je in een eerste deel hoe je kinderen kan helpen op inzichtelijke wijze om te gaan met de enkelvoudige maateenheden en met het complexe gegeven van de tijd. Vervolgens bespreken we de gecombineerde oppervlakte- en inhoudsmaten. Op het gebied van meetkunde zien we hoe ook rekenzwakke kinderen de complexe woordenschat rond lijnen, vlakke figuren en lichamen kunnen linken aan de realiteit en ze actief kunnen hanteren in realistische situaties. We geven uiteraard ook tips om de inzichten speels in te oefenen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- begrijp je wat de belangrijkste struikelblokken voor metend rekenen en meetkunde zijn;
- bezorg je kinderen inzicht in deze materie;
- heb je veel speelse oefenideeën om dit inzicht te versterken;
- zet je het (downloadbaar) materiaal meteen in.
Doelgroep
De nascholing richt zich op iedereen die kinderen – al dan niet rekenzwak – begeleidt bij het verwerven van het inzicht en vaardigheden bij metend rekenen en meetkunde. Zorgleerkrachten en ondersteuners uit de 2de en 3de graad van het (buitengewoon) basisonderwijs zullen alle topics kunnen inzetten. Klasleerkrachten 2de en 3de graad basisonderwijs zullen zeker waardevolle tips oppikken maar uiteraard zullen er ook topics zijn die niet onmiddellijk voor hun klaspraktijk inzetbaar zijn.
Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.
Begeleiding
Hilde Heuninck heeft zich als logopediste intussen meer dan 40 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. In de voorbije jaren schreef ze meerdere praktijkboeken. In haar werk zoekt ze steeds naar die strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en ontwerpt ze spellen die hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/174ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 7 februari 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.