Omgaan met controverse en polarisatie in de klas binnen een veilig klasklimaat
Confronterende uitspraken en verhitte discussies over thema’s zoals migratie, slavernij, collaboratie of de shoah kunnen leiden tot polarisatie en controverse in de klas. Hoe reageer je als leerkracht op uitspraken van jongeren die radicaal ingaan tegen je eigen waardenkader? Hoe buig je polarisatie om in leerkansen? En op welke wijze kan een dialoog over gevoelige thema’s mogelijke polarisatie ontmijnen? Op dit soort vragen zoek je tijdens deze nascholing een antwoord.
Programma
- Kader over de omgang met polarisatie en controverse in de klas
- Inoefenen van depolariserende dialoogtechnieken
- Reflectie over de aanpak van polarisatie en controverse in de klas
Thema’s:
- Welke types polarisatie en polarisatieprocessen kunnen zich afspelen in de klas?
- Wat is het verschil tussen polarisatie en conflict?
- Welke kaders bieden handvaten om met controversiële thema’s in de klas om te gaan?
- Welke types controversiële thema’s bestaan er?
- Welke dialoogtechnieken zet je in om gevoelige thema’s bespreekbaar te maken?
- Hoe installeer je een veilig klasklimaat om gevoelige thema’s bespreekbaar te maken?
- Hoe kan je omgaan met multiperspectiviteit in de onderwijscontext?
- Hoe kan aandacht voor controverse het historisch denken van jongeren stimuleren?
Deze thema’s komen aan bod via een theoretische verkenning, reflectieactiviteiten en dialoogoefeningen.
Doelstellingen
- Je kan het onderscheid maken tussen polarisatie en controverse.
- Je ontdekt het verschil tussen acute en preventieve aanpak bij controverse in de klas.
- Je kan verschillende types controversiële thema’s onderscheiden.
- Je kan eenvoudige dialoogtechnieken toepassen gericht op het creëren van een verbindend klasklimaat.
- Je leert een veilig klasklimaat installeren om gevoelige thema’s bespreekbaar te maken.
- Je reflecteert over je positie in verschillende scenario’s.
Doelgroep
Alle leerkrachten secundair onderwijs met interesse in polarisatie en controverse en die zich verder wil trainen in de omgang met deze uitdagende situaties, in het bijzonder leerkrachten geschiedenis en leerkrachten die werken aan burgerschapscompetenties bij leerlingen.
Begeleiding
Maarten Van Alstein is senior onderzoeker bij het Vlaams Vredesinstituut, een onafhankelijke instelling voor vredesonderzoek bij het Vlaams Parlement. Hij studeerde geschiedenis en politieke wetenschappen. Zijn onderzoek richt zich op conflicttransformatie en vredeseducatie. Hij is auteur van het boek ‘Omgaan met polarisatie en controverse in de klas’.
Jelle De Schrijver is docent Vakdidactiek geschiedenis en wijsbegeerte aan Universiteit Antwerpen. Hij behaalde na zijn Masterstudies in de biologie en wijsbegeerte een doctoraat aan Universiteit Gent over de rol van empathie bij morele oordeelsvorming. In zijn vakdidactisch onderzoek focust hij op de rol die (filosofische) dialoog speelt bij het opwekken van kritisch denken over maatschappij, erfgoed en wetenschap.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/163ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 14 maart 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus