Je bent hier:
Omgaan met leerlingen met type 2-noden in de klas (herhaling 1)
Omgaan met leerlingen met type 2-noden in de klas (herhaling 1)
We zien een steeds grotere aantal kinderen met een type 2-profiel (verstandelijke beperking) in het gewoon onderwijs. Hoe kan je hier als (zorg)leerkracht of leerondersteuner mee omgaan? Geen eenvoudige opdracht in een klas met nog 24 andere leerlingen die elk op hun beurt ook zorg vragen. Tijdens deze nascholing bekijk je concrete doelen, methodieken en hulpmiddelen om je handelen te versterken en krijg je verduidelijking bij de noden van deze leerlingen.
Programma
1. Uitzoomen
We bekijken de stijging van het aantal leerlingen met een type 2-profiel en inclusie in Europa, in België, in Antwerpen en andere grootsteden
2. Inzoomen op de beperking
Wat verstaan we onder type 2? Hoe wordt een diagnose gesteld? Welk IQ is eraan gekoppeld en wat is de functie van het SEO-kader van Dösen? Hoe verloopt de prikkelverwerking bij kinderen met een type 2-profiel?
3. Inzoomen op de klasvloer
- Communicatie: Hoe kan je jouw communicatie afstemmen op maat van kinderen die (nog) niet kunnen praten? Welke communicatiehulpmiddelen kan je inzetten (picto’s, verwijzers, SMOG …)?
- Klasinrichting: Hoe pas je je klasruimte aan? Welk materiaal bestaat er? Hoe kan je prikkels reduceren?
- Klasorganisatie: Hoe pas je je dagelijkse aanpak in de klas aan? Hoe pak je groepsactiviteiten of kringmomenten aan? Pas je de geldende regels en afspraken aan? Hoe kan je rustmomenten inlassen? ...
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je een bredere achtergrond bij het begrip verstandelijke beperking;
- heb je inzicht in de sociaal-emotionele noden van kinderen met een type 2-profiel;
- selecteer je gepaste type 2-doelen;
- stem je je communicatieniveau af op kinderen die (nog) niet kunnen praten;
- pas je je klasinrichting aan naargelang de noden van het kind;
- organiseer je klasactiviteiten op een inclusieve manier en zodat alle kinderen er baat bij hebben;
- creëer je een aangepast aanbod met daarbij horende hulpmiddelen.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, beleidsmedewerkers, leerondersteuners en kinderverzorgers uit het basisonderwijs
Begeleiding
Laura Van Alphen is pedagoog gespecialiseerd in inclusie. Zij werkte 8 jaar lang in het buitengewoon secundair onderwijs (type 2, type 9, type basisaanbod en type 6). Sinds enkele jaren werkt ze als inclusiecoach voor het stedelijk Leersteuncentrum Antwerpen waar ze reguliere scholen adviseert en coacht naar een inclusieve praktijk.
Praktisch
Cursuscode:
24/BAS/132BCursusmateriaal en broodjeslunch inbegrepen.
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 23 mei 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Goed om te weten
Het kan interessant zijn om voorafgaand aan deze nascholing eerst deze cursus te volgen: Een IAC opstellen: van dossieradministratie tot klaspraktijk (www.uacno.be/24BAS131B).
Deze cursus is volzet.Inschrijven op wachtlijst
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.