Zoek een nascholing
Je bent hier: Hoger onderwijs / Andere vakken / Gedragswetenschappen   Ondernemingszin stimuleren in het klaslokaal

Ondernemingszin stimuleren in het klaslokaal

Ben je geïnteresseerd om meer te weten te komen over hoe ondernemingszin te stimuleren bij je leerlingen, of een ondernemend traject uit te werken in je school? Krijg je graag een theoretische achtergrond, met aanvullende handige tips & tricks toepasbaar in je les? Prof. Johanna Vanderstraeten, experte ondernemerschap verbonden aan de Universiteit Antwerpen, dompelt je tijdens deze sessie onder in de theoretische onderbouwing, en de praktische vertaalslag ervan, van het stimuleren van een ondernemende attitude bij leerlingen.

Programma

We starten met het aanreiken van inzichten over de theoretische onderbouwing van drijfveren van ondernemende attitudes en intenties. Op die manier kan je de keuzes die je maakt in je klaslokaal of in je school binnen een breder theoretisch kader positioneren.
Nadien gaan we dieper in op vragen die jullie hebben over hoe dit concreet omgezet kan worden naar een lesomgeving. Hiervoor nodigen we jullie uit om op voorhand twee concrete vragen door te sturen. Met deze vragen gaan we aan de slag.
Tenslotte bespreken we een hulpkit ontwikkeld door de Universiteit Antwerpen om ondernemingszin bij je leerlingen te meten. Deze hulpkit is vrij beschikbaar voor onderwijzend personeel. Ze laat je leerlingen toe om niet enkel hun ondernemend potentieel beter te begrijpen, maar ook om stil te staan bij hoe ze dit potentieel verder kunnen ontwikkelen en/of toepassen, in een eigen bedrijf of in een grotere organisatie. We nodigen je uit om de vragenlijst die deel uitmaakt van deze hulpkit op voorhand in te vullen, zodat je een concreet zicht hebt op hoe de hulpkit opgebouwd werd.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing kan je:

  • de verschillende drijfveren van ondernemende attitudes en intenties beter definiëren en onderscheiden;
  • zelf aan de slag gaan met concrete lespraktijken om deze drijfveren te stimuleren (verder te) ontwikkelen;
  • je leerlingen een handige hulpkit aanreiken om hun ondernemend potentieel te herkennen, te waarderen, en verder te ontwikkelen.  

Doelgroep

Deze sessie staat open voor alle leerkrachten tweede en derde graad, ongeacht de richting. Ondernemingszin maakt immers deel uit van één van de 16 sleutelcompetenties. Directies zijn eveneens welkom, voor hen kan het nuttig zijn om met de input verkregen tijdens de sessie aan de slag te gaan om een ondernemend traject uit te stippelen binnen hun schoolomgeving.

Begeleiding

Johanna Vanderstraeten werkt als professor aan het departement Management van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie (FBE). Zij is actief in verschillende ondernemerschapsgerelateerde sub-domeinen, waaronder student-ondernemerschap.

Praktisch

Cursuscode: 23/ECO/042A

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Smartphone + persoonlijke resultaten EPI

Verwachte voorbereiding door deelnemer

De deelnemers worden uitgenodigd om het volgende voor te bereiden:

  1. Doorsturen van twee vragen die je hebt over het stimuleren van ondernemingszin in een klasomgeving;
  2. Invullen van een korte vragenlijst die hoort bij de Entrepreneurial Dial.
    Je krijgt na invulling een persoonlijke score op deze test en de bijhorende handleiding doorgestuurd.
    Je wordt uitgenodigd om je persoonlijke score mee te nemen naar de sessie.
Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 29 november 2023 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen