Onderzoek met jouw leerlingen de functie van sensoren en actuatoren in een technisch systeem
In de eindtermen vinden we het volgende terug: leerlingen onderzoeken principes van de bouw en werking van technische systemen, hun deelsystemen en onderdelen alsook hun onderlinge samenhang i.f.v. een technisch proces.
In heel wat technische systemen wordt er gewerkt met sensoren. Elke sensor heeft zijn eigen functie en kan verschillende dingen. Wat in ieder geval overeenkomt, is dat ze een signaal doorgeven als ze iets meten (zien, horen, voelen, ruiken, proeven).
Programma
Sensoren zijn de zintuigen voor een elektronische sturing in o.a. machines en robots. Verschillende technieken worden gebruikt in functie van o.a. vorm, kleur, materiaal, snelheid en afstand tot het te detecteren voorwerp.
In deze nascholing worden de verschillende detectiebehoeften in een productieproces besproken. Er wordt bekeken op welke manieren sensoren aangesloten kunnen worden op een sturing en welke actuatoren zij aan de uitgang van een sturing kunnen activeren.
Je leert ook hands-on verschillende sensortoepassingen volgens schema bedraden en in de praktijk uittesten.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- analyseer je de functie van sensoren en actuatoren in een technisch systeem;
- creëer je een eenvoudige besturing;
- creëer je een eenvoudige besturing met externe in- en uitvoerorganen in functie van een behoefte.
Doelgroep
Leerkrachten STEM, elektriciteit en elektronica tweede en derde graad van de doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit
Begeleiding
Eric Ooms heeft een jarenlange, praktische ervaring in o.a. industriële automatisering en energieverdeling. Hij gaf hierrond reeds meerdere praktische nascholingen.
Praktisch
Cursuscode:
24/STM/065ASyllabus en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 23 januari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus