Onderzoekscompetenties in de derde graad: zo begeleid en evalueer je leerlingen bij het onderzoekend leren!
Door de modernisering van het secundair onderwijs krijgen de onderzoekscompetenties in de derde graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit opnieuw extra aandacht.
In deze nascholing bekijk je hoe je de onderzoeksvaardigheden en de houding die leerlingen nodig hebben om onderzoekend te leren, kan ontwikkelen. Daarnaast gaat er aandacht naar het evalueren van deze competenties aan de hand van enkele handige tips. Je gaat naar huis met voldoende bagage om dit naar je eigen lespraktijk te vertalen.
Programma
Onderzoekscompetenties bevatten steeds twee verschillende aspecten, namelijk leren onderzoeken en onderzoekend leren. Net dat laatste is cruciaal om goed te begrijpen hoe je leerlingen kan ondersteunen in het ontwikkelen van deze competenties.
Je leert eerst hoe je deze vaardigheden en de houding die leerlingen nodig hebben om onderzoekend te leren, kan ontwikkelen. Je onderzoekt hierbij hoe je de motivatie (willen-kunnen motivatie en willen-presteren motivatie) van leerlingen hierbij kan verhogen. Jouw rol als leraar is hierbij van groot belang: hoe jij leerlingen begeleidt, hoe jij zelf een onderzoekende houding aanneemt en hoe jij hen concreet ondersteunt in het leren onderzoeken. Daarnaast zoom je in op het evalueren van onderzoekscompetenties en krijg je enkele handige tips om dat op een effectieve manier te doen.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- heb je inzicht in jouw rol als leraar bij het begeleiden van het onderzoekend leren van je leerlingen;
- ben je in staat om zelf te verduidelijken hoe je de vaardigheden en houding om onderzoekend te leren kan ontwikkelen bij je leerlingen;
- begrijp je dat hun motivatie (willen-kunnen en willen-motiveren) daarbij belangrijk is;
- maak je gebruik van de tools die je helpen bij het motiveren van je leerlingen;
- beoordeel je aangereikte evaluatietips en tools
- bepaal je hoe jij deze tips en tools op een effectieve manier inzet in je eigen lespraktijk.
Doelgroep
Leerkrachten derde graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit
Begeleiding
Mariet Vrancken is auteur van Onderwijs Hybride Organiseren, Lannoo Campus, sept. 2023, onderwijs- en organisatiedeskundige, mede-oprichter De MET Leerhubs en senior consultant in de Innovatieve Arbeidsorganisatie.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/204A
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Je eigen leervraag helder formuleren. We beginnen met het oplijsten van de leervragen en eindigen er ook mee om te bepalen of alle vragen beantwoord werden.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 11 oktober 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Deze cursus is volzet.Inschrijven voor herhalingscursus