Op maat van al je kleuters, hoe doe je dat?
Elke kleuter heeft een eigenheid, eigen interesses en een specifiek ontwikkelingsniveau. Hoe kan je als leerkracht maximale ontwikkelingskansen bieden op maat en dat voor al je kleuters in je klas? Hoe kan je meer ruimte maken voor een efficiënte en kindgerichte differentiatie in je klas? Neem je bewust tijd om te ontdekken waar kleuters nood aan hebben?
Programma
In deze nascholing ligt de focus op differentiatie in het basisaanbod in de hoeken. We gaan aan de slag met een aantal vragen die je kritisch laten nadenken over je aanbod, je aanpak en je organisatie. Laat je verrassen door hoe kleuters zelf aangeven wat ze willen en wat ze kunnen en hoe je hierop kan inspelen.
We zullen de theorie koppelen aan de praktijk en regelmatig tijd maken om in groepen met concrete opdrachten aan het werk te gaan. Samen denken en kennis en praktijkervaringen met elkaar delen binnen de theoretische kaders is een waardevolle meerwaarde in deze vorming.
Doelstellingen
De deelnemers:
- weten wat differentiatie in de kleuterklas inhoudt;
- hebben zicht op welke vlakken differentiatie mogelijk is;
- hebben concrete denkoefeningen gedaan rond aanbod, aanpak en organisatie ifv differentiatie;
- hebben in hun rugzak boordevol inspiratie om te differentiëren in de kleuterklas;
- gaan hopelijk zin hebben om het uit te proberen in de klas.
Doelgroep
Iedereen die bij kleuteronderwijs is betrokken. In eerste instantie voor de klasleerkrachten en hun ondersteuners zoals zorgcoördinatoren, maar ook voor directies en lerarenopleiders.
Begeleiding
Jelke Hanselaer, vormingsmedewerker bij CEGO.
Praktisch
Cursuscode:
24/KLE/051ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 22 mei 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus