Op naar sterk vreemdetalenonderwijs in de lagere school: kan CLIL een uitdaging zijn in jouw klas? (afgelast)
Nu CLIL (Content and Language Integrated Learning) gestaag maar zeker aan een opmars bezig is in het Vlaamse secundair onderwijs, wijzen ook de eerste onderzoeksresultaten in Vlaanderen in dezelfde richting als wat eerder reeds in internationaal onderzoek naar voor kwam: CLIL heeft een positieve impact op de vaardigheden in de doeltaal, de onderwijstaal (i.c. het Nederlands) gaat er niet op achteruit, CLIL schijnt een positieve invloed te hebben op schools welbevinden en motivatie en geeft bovendien een boost aan de carrière van de leerkrachten.
Er gaan dan ook in Vlaanderen meer en meer stemmen op om eindelijk eens werk te maken van CLIL in het basisonderwijs. Tijdens deze nascholing kom je te weten hoe je dit concreet invulling kan geven in jouw klaspraktijk.
Programma
In deze nascholing bekijken we welke vormen van vroeg vreemdetaalonderwijs reeds mogelijk zijn in het basisonderwijs, hoe we kunnen inzetten op een krachtige taalleeromgeving, welke mogelijkheden we zien voor CLIL in het basisonderwijs.
Aan de hand van enkele basisprincipes binnen de CLIL-didactiek en aan de hand van praktijkvoorbeelden uit verschillende leergebieden maak je kennis met toepassingen voor jouw klaspraktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- benoem je de belangrijkste didactische principes van een CLIL-les;
- bewaak je een opbouw in talige moeilijkheidsgraad tijdens een les die in een vreemde taal wordt gegeven;
- beoordeel je praktijkvoorbeelden kritisch i.f.v. de CLIL-didactiek;
- bouw je voort op praktijkvoorbeelden om een eigen CLIL-les uit te werken.
Doelgroep
Leerkrachten en beleidsmedewerkers (directies, beleidsondersteuners, …) met interesse voor sterk(er) vreemde taalonderwijs uit het lager onderwijs
Begeleiding
Ann-Sophie Schouteden is lerarenopleider verbonden aan UCLL. Ze neemt de vakken taalvaardigheid, didactiek en vroeg vreemdetaalonderwijs voor haar rekening in de Educative Bachelor Lager Onderwijs. Vanuit een grote voorliefde voor vreemde talen wil ze (toekomstige) leraren sterk voorbereid naar het veld sturen. Op die manier wil ze zowel leerlingen als leerkrachten de kansen, unieke ervaringen en uitdagingen van het aanleren van een vreemde taal in een vroeg stadium laten ervaren.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.