Zoek een nascholing
Je bent hier:   Oplossingsgericht aan de slag met (on)gemotiveerde jongeren (s.o.)

Oplossingsgericht aan de slag met (on)gemotiveerde jongeren (s.o.)

Veel jongeren lijken nauwelijks gemotiveerd om hun best te doen op school. En later dan? Hoe kunnen we onze jongeren blijvend motiveren? Van zodra een schooljaar enkele weken bezig is, wordt dit een uitdaging. Hoe herken ik motivatieproblemen en hoe kan ik deze voorkomen of ombuigen? Motiverend lesgeven... is immers ook wederzijds beïnvloeden.

Tijdens de eerste dag focussen we ons op oplossingsgerichte vaardigheden waarmee je het gesprek met je leerling kan aangaan. We verkennen wat werkt aan de hand van observatielijsten en checklists. Hoe kan je ondersteuning bieden om jongeren te helpen terug de nodige energie te vinden om zichzelf te motiveren? Er is gelegenheid tot oefenen (eigen situaties), nabespreking en feedback.

De tweede (halve) dag is een digitale dag. Enkele concrete coachingsmomenten geven je een doorstart op gesprekstechnisch vlak. Precieze afspraken en opdracht voor deze dag worden op het einde van dag 1 besproken.

Op de derde dag zoomen we in op het actuele kader rond motivatie. Welke recente inzichten kunnen helpen begrijpen wat motivatie precies is? We verkennen vooral de zelfdeterminatietheorie om er gemotiveerd ook in je les mee aan de slag te gaan. Inzicht in de oorzaken van demotivatie kan je ook helpen om preventief te werken, net zoals de vertaling van de basisbehoeften naar klasmanagement. We zetten de laatste inzichten uit motivatie-onderzoek om in wat motiverend werkt in de klas.

Programma

  • kennismaking en verwachtingen;
  • herkennen en begrijpen van motivatie(problemen);
  • kennismaken met coaching: oefenen van oplossingsgerichte gespreksvoering en motivationele gesprekstechnieken: welke vragen helpen de leerling een oplossing te vinden die werkt?
  • analyseren van het gedrag van de (niet-)gemotiveerde leerling vanuit de zelfdeterminatietheorie;
  • brede basiszorg: motiverende praktijkprincipes die werken in je les;
  • inspelen op het verloop van het motivatieproces.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • hebben inzicht in de complexiteit van het motivatieproces;
  • kunnen de visie van de zelfdeterminatietheorie op zichzelf en op leerlingen toepassen;
  • kunnen werkvormen en lessuggesties koppelen aan het ondersteunen van autonome motivatie en ter preventie van demotivatie;
  • kunnen motivationele en oplossingsgerichte gesprekstechnieken hanteren in een coachingsgesprek;
  • kunnen handvatten en strategieën uitwerken om toe te passen op de gedemotiveerde klasgroep.

Doelgroep

Leerkrachten en leerlingbegeleiders s.o. die op zoek zijn naar manieren om hun leerlingen en klasgroepen te beïnvloeden door oplossingsgericht te werken aan motivatie.

Begeleiding

Ann Geentjens, klinisch psychologe, begeleider Postgraduaat socio-emotionele leerlingbegeleiding, educatieve medewerker CNO, Labyrinth en groepspraktijk Delta, voormalig leerlingbegeleider en leerkracht.

Praktisch

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 22/OND/026A

Cursusmateriaal en lunchbox (lesdag 1 en 3) inbegrepen. Lesdag 2 van deze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.

Als je op campus CDE aangepaste maaltijdwensen hebt, vul deze dan op jouw portaal in of vermeld dit in het opmerkingenveld.


Jouw bijdrage: 315 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 3 maart 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers)
dinsdag 14 maart 2023 09:30u 12:30u via afstandsonderwijs (Microsoft Teams)
dinsdag 28 maart 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid