Oplossingsgericht aan de slag met (on)gemotiveerde jongeren (s.o.) (Antwerpen)
Veel jongeren lijken nauwelijks gemotiveerd om hun best te doen op school. En later dan? Hoe kunnen we onze jongeren blijvend motiveren? Van zodra een schooljaar enkele weken bezig is, wordt dit een uitdaging. Hoe herken ik motivatieproblemen en hoe kan ik deze voorkomen of ombuigen? Motiverend lesgeven... is immers ook wederzijds beïnvloeden.
Tijdens de eerste dag staan we stil bij wat motivatie precies is en hoe we het kunnen begrijpen. We verkennen enkele basisprincipes (zelfdeterminatietheorie) om er gemotiveerd in je les mee aan de slag te gaan. Inzicht in de oorzaken van demotivatie kan je ook helpen om preventief te werken. We zetten de laatste inzichten uit motivatie-onderzoek om in wat motiverend werkt in de klas.
Op de tweede dag focussen we ook op je persoonlijke coachhouding: hoe kan je motiverende gesprekstechnieken inzetten in het oplossingsgericht coachen van jongeren? Hoe kan je ondersteuning bieden om jongeren te helpen terug de nodige energie te vinden om zichzelf te motiveren? Er is gelegenheid tot oefenen (eigen situaties), nabespreking en feedback.
Programma
- kennismaking en verwachtingen;
- herkennen en begrijpen van motivatie(problemen);
- analyseren van het gedrag van de (niet-)gemotiveerde leerling vanuit de zelfdeterminatietheorie;
- brede basiszorg: motiverende praktijkprincipes die werken in je les;
- inspelen op het verloop van het motivatieproces;
- kennismaken met coaching: oefenen van oplossingsgerichte gespreksvoering en motivationele gesprekstechnieken: welke vragen helpen de leerling een oplossing te vinden die werkt?
Doelstellingen
De deelnemers:
- hebben inzicht in de complexiteit van het motivatieproces;
- kunnen de visie van de zelfdeterminatietheorie op zichzelf en op leerlingen toepassen;
- kunnen werkvormen en lessuggesties koppelen aan het ondersteunen van autonome motivatie ter preventie van demotivatie;
- kunnen motivationele en oplossingsgerichte gesprekstechnieken hanteren in een coachingsgesprek;
- kunnen handvatten en strategieën uitwerken om toe te passen op de gedemotiveerde klasgroep.
Doelgroep
Leerkrachten en leerlingbegeleiders s.o. die op zoek zijn naar manieren om hun leerlingen en klasgroepen te beïnvloeden door oplossingsgericht te werken aan motivatie.
Begeleiding
Ann Geentjens, klinisch psychologe, leerlingbegeleider, leerkracht 3de graad tso, begeleider Postgraduaat socio-emotionele leerlingbegeleiding s.o., educatieve medewerker CNO, Labyrinth coaching en training.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
20/OND/026A
Jouw bijdrage: 262 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 20 april 2021 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, Flex 2 (tweede verdieping) |
vrijdag 7 mei 2021 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, Flex 2 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.