Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Andere topics   Oplossingsgericht aan de slag met (on)gemotiveerde jongeren (s.o.) (Wilrijk)

Oplossingsgericht aan de slag met (on)gemotiveerde jongeren (s.o.) (Wilrijk)

Veel jongeren lijken nauwelijks gemotiveerd om hun best te doen op school. En later dan? Hoe kunnen we onze jongeren blijvend motiveren? Van zodra een schooljaar enkele weken bezig is, wordt dit een uitdaging. Hoe herken ik motivatieproblemen en hoe kan ik deze voorkomen of ombuigen? Motiverend lesgeven... is immers ook wederzijds beïnvloeden.

Tijdens de eerste dag staan we stil bij wat motivatie precies is en hoe we het kunnen begrijpen. We verkennen enkele basisprincipes (zelfdeterminatietheorie) om er gemotiveerd in je les mee aan de slag te gaan. Inzicht in de oorzaken van demotivatie kan je ook helpen om preventief te werken. We zetten de laatste inzichten uit motivatie-onderzoek om in wat motiverend werkt in de klas.

Op de tweede dag focussen we ook op je persoonlijke coachhouding: hoe kan je motiverende gesprekstechnieken inzetten in het oplossingsgericht coachen van jongeren? Hoe kan je ondersteuning bieden om jongeren te helpen terug de nodige energie te vinden om zichzelf te motiveren? Er is gelegenheid tot oefenen (eigen situaties), nabespreking en feedback.

Programma

  • kennismaking en verwachtingen;
  • herkennen en begrijpen van motivatie(problemen);
  • analyseren van het gedrag van de (niet-)gemotiveerde leerling vanuit de zelfdeterminatietheorie;
  • brede basiszorg: motiverende praktijkprincipes die werken in je les;
  • inspelen op het verloop van het motivatieproces;
  • kennismaken met coaching: oefenen van oplossingsgerichte gespreksvoering en motivationele gesprekstechnieken: welke vragen helpen de leerling een oplossing te vinden die werkt?

Doelstellingen

De deelnemers:

  • hebben inzicht in de complexiteit van het motivatieproces;
  • kunnen de visie van de zelfdeterminatietheorie op zichzelf en op leerlingen toepassen;
  • kunnen werkvormen en lessuggesties koppelen aan het ondersteunen van autonome motivatie ter preventie van demotivatie;
  • kunnen motivationele en oplossingsgerichte gesprekstechnieken hanteren in een coachingsgesprek;
  • kunnen handvatten en strategieën uitwerken om toe te passen op de gedemotiveerde klasgroep.

Doelgroep

Leerkrachten en leerlingbegeleiders s.o. die op zoek zijn naar manieren om hun leerlingen en klasgroepen te beïnvloeden door oplossingsgericht te werken aan motivatie.

Begeleiding

Ann Geentjens, klinisch psychologe, leerlingbegeleider, leerkracht 3de graad tso, begeleider Postgraduaat socio-emotionele leerlingbegeleiding s.o., educatieve medewerker CNO, Labyrinth coaching en training.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 19/OND/026B

Deze nascholing was oorspronkelijk gepland op 24/04/2020 en 12/05/2020, maar kon toen niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen. Door de verplaatsing van locatie (van de Boogkeers naar Campus Drie Eiken) zal er elke lesdag standaard een warme maaltijd in het studentenrestaurant inbegrepen zijn.

Beperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus en 2 warme maaltijden inbegrepen.


Jouw bijdrage: 232 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 17 november 2020 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
vrijdag 4 december 2020 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen