Outputbeleid: een zicht op resultaten en effecten in je school - live online nascholing
Het nieuwe ‘referentiekader voor onderwijskwaliteit’ omvat zes kwaliteitsverwachtingen rond de resultaten en effecten. Het ontwikkelen van een outputbeleid rond deze verwachtingen kan een belangrijke motor zijn om de onderwijskwaliteit te verbeteren. In deze nascholing verkennen we deze kwaliteitsverwachtingen en stellen we samen met jou een outputmonitor op die je kan gebruiken in het kwaliteitsbeleid van je school.
Programma
In deze dag gaan we in op het waarom, het wat en het hoe van outputbeleid. We verdiepen ons in de zes kwaliteitsverwachtingen en ondersteunen je om deze toe passen op de eigen school. We vertalen deze kwaliteitsverwachtingen in concrete indicatoren voor het kwaliteitsbeleid. Tot slot geven we een aanzet tot een schooleigen outputmonitor die je kan gebruiken om concreet aan de slag te gaan in je eigen school. We maken tijd voor je vragen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- begrijpen waarom een outputbeleid belangrijk is voor de onderwijskwaliteit in de school;
- krijgen een duidelijk beeld over de kwaliteitsverwachtingen, resultaten en effecten van het ‘referentiekader onderwijskwaliteit’;
- kunnen deze kwaliteitsverwachtingen voor de eigen school in kaart brengen;
- kunnen de aanzet tot een concrete outputmonitor samen met het schoolteam verder uitwerken.
Doelgroep
Leidinggevenden, beleidsmedewerkers, (zorg)coördinatoren en leraren lager onderwijs die mee vorm willen geven aan het beleid in de eigen school.
Begeleiding
Maarten Penninckx is pedagogisch begeleider bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen met specifieke expertise rond het thema kwaliteitsbeleid. Hij werkt rond thema’s als zelfevaluatie, datageletterdheid, inspectie 2.0 en effectiviteit. Hij is auteur van het boek ‘Zicht op leerwinst’.
Jerissa de Bilde is pedagogisch begeleider kwaliteitsontwikkeling en nascholer ‘Datawijs schoolbeleid’. Binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen werkt ze tevens aan de ontwikkeling van het burgerschapskompas.
Praktisch
Cursuscode:
20/LAG/107ADeze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.
Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop met toegang tot bestaande data, bijvoorbeeld: meest recente doorlichtingsrapport, toegang tot ‘Mijn onderwijs’, resultaten gestandaardiseerde proeven (IDP-proeven, OVSG proeven, paralleltoetsen), tevredenheidsonderzoeken, leerlingvolgsystemen, basofiches, etc.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 7 mei 2021 |
09:00u |
16:00u |
via afstandsonderwijs (Zoom) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.