Parallel Histories: daag je leerlingen uit om interactief te werken met controversiële onderwerpen vanuit verschillende perspectieven
Wees niet bang van concurrerende verhalen: zoek ze op, leg ze naast elkaar, daag je leerlingen uit om zich in verschillende perspectieven onder te dompelen en hun eigen oordeel te vormen! Parallel Histories biedt een nieuwe manier om de geschiedenis van conflicten te bestuderen, geschiedenis die controversieel en nog steeds relevant is. Deze onderwijsmethode laat leerlingen bronmateriaal onderzoeken, alternatieve interpretaties bespreken en hun eigen mening vormen, met de mogelijkheid om hierover te debatteren met leerlingen uit andere landen. Dit zijn vaardigheden die jongeren niet alleen helpen bij het studeren van geschiedenis, cultuurwetenschappen, en/of vreemde talen, maar die hen bovendien voorbereiden om actieve burgers te worden in gezonde pluralistische democratieën. Ontdek Parallel Histories en verbreed de blik van jouw leerlingen.
Programma
In deze nascholing leer je de werkwijze en het materiaal van Parallel Histories kennen, aan de hand van het voorbeeldthema Israël-Palestina. In een eerste gedeelte krijg je een grondige inleiding in Parallel Histories: de basisopzet, de mogelijkheden voor taalonderwijs (inclusief CLIL) en het ruime aanbod aan beschikbaar bronnenmateriaal. Ook ervaar je de verschillende stappen van de methode aan de hand van het lesmateriaal over Israël-Palestina, waarbij je een grondige uitleg krijgt over het lesdoel, de werkwijze en het lesmateriaal zelf. Tenslotte ga je aan de slag met bronnenmateriaal en koppelen we klassikaal terug met tips voor de didactische uitwerking.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je inzicht in en verricht je de werkwijze van Parallel Histories met je leerlingen;
- heb je thema’s, bronnenmateriaal en een methodiek voorhanden om je leerlingen te leren multiperspectief te denken en een gegronde mening te vormen over controversiële onderwerpen;
- train je jezelf in het aanbieden van historische kritiek;
- ervaar, internaliseer, definieer (en waardeer) je het begrip narratief en haar betekenis in geschiedenisonderwijs;
- ervaar, internaliseer, definieer (en waardeer) je het begrip standplaatsgebondenheid en haar betekenis in het burgerschapsonderwijs;
- heb je meer inzicht in het conflict Israël-Palestina.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich op leerkrachten geschiedenis, cultuurwetenschappen en burgerschap in de tweede en derde graad secundair onderwijs. CLIL-leerkrachten (Engels/Frans) zullen hier zeker hun gading vinden. De thema’s komen vooral uit de 19de-20ste eeuw maar de controverse leeft tot op de dag van vandaag.
De nascholing kan ook interessant zijn voor leerkrachten Nederlands en vreemde talen, Engels en Frans, die op een creatieve manier de verschillende vaardigheden aan bod willen laten komen. En alle geïnteresseerde leerkrachten die vakoverschrijdend een interessant project willen uitwerken zijn welkom!
Er is geen specifieke voorkennis vereist. Interesse in Israël-Palestina is meegenomen.
Begeleiding
Stefanie Van Brussel is een gepassioneerde leerkracht geschiedenis en aardrijkskunde in GO! K. Atheneum Antwerpen. Ze is steeds geboeid en getriggerd door de hete hangijzers van onze tijd en hoe daarmee op een creatieve doch verantwoorde manier aan de slag te gaan in de klas. Stefanie is zelf ook verbonden aan Parallel Histories.
Praktisch
Cursuscode:
23/GES/042ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 14 maart 2024 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.