Je bent hier:
Parallel Histories: daag je leerlingen uit om interactief te werken met controversiële onderwerpen vanuit verschillende perspectieven
Parallel Histories: daag je leerlingen uit om interactief te werken met controversiële onderwerpen vanuit verschillende perspectieven
Wees niet bang van concurrerende verhalen: zoek ze op, leg ze naast elkaar, daag je leerlingen uit om zich in verschillende perspectieven onder te dompelen en hun eigen oordeel te vormen! Parallel Histories biedt een nieuwe manier om de geschiedenis van conflicten te bestuderen, geschiedenis die controversieel en nog steeds relevant is. Deze onderwijsmethode laat leerlingen bronmateriaal onderzoeken, alternatieve interpretaties bespreken en hun eigen mening vormen, met de mogelijkheid om hierover te debatteren met leerlingen uit andere landen. Dit zijn vaardigheden die jongeren niet alleen helpen bij het studeren van geschiedenis, cultuurwetenschappen en/of vreemde talen, maar die hen bovendien voorbereiden om actieve burgers te worden in gezonde pluralistische democratieën. Ontdek Parallel Histories en verbreed de blik van jouw leerlingen.
Programma
In deze nascholing leer je de werkwijze en het materiaal van Parallel Histories kennen, aan de hand van het voorbeeldthema Israël-Palestina. In een eerste gedeelte krijg je een grondige inleiding in Parallel Histories: de basisopzet, de mogelijkheden voor taalonderwijs (inclusief CLIL) en het ruime aanbod aan beschikbaar bronnenmateriaal. Ook ervaar je de verschillende stappen van de methode aan de hand van het lesmateriaal over Israël-Palestina, waarbij je een grondige uitleg krijgt over het lesdoel, de werkwijze en het lesmateriaal zelf. Tenslotte ga je aan de slag met bronnenmateriaal en koppelen we klassikaal terug met tips voor de didactische uitwerking.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je inzicht in en verricht je de werkwijze van Parallel Histories met je leerlingen;
- heb je thema’s, bronnenmateriaal en een methodiek voorhanden om je leerlingen te leren multiperspectief te denken en een gegronde mening te vormen over controversiële onderwerpen;
- train je jezelf in het aanbieden van historische kritiek;
- ervaar, internaliseer, definieer (en waardeer) je het begrip narratief en haar betekenis in geschiedenisonderwijs;
- ervaar, internaliseer, definieer (en waardeer) je het begrip standplaatsgebondenheid en haar betekenis in het burgerschapsonderwijs;
- heb je meer inzicht in het conflict Israël-Palestina.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich op leerkrachten geschiedenis, cultuurwetenschappen en burgerschap in de tweede en derde graad secundair onderwijs. CLIL-leerkrachten (Engels/Frans) zullen hier zeker hun gading vinden. De thema’s komen vooral uit de 19de-20ste eeuw maar de controverse leeft tot op de dag van vandaag.
De nascholing kan ook interessant zijn voor leerkrachten Nederlands en vreemde talen, Engels en Frans, die op een creatieve manier de verschillende vaardigheden aan bod willen laten komen. En alle geïnteresseerde leerkrachten die vakoverschrijdend een interessant project willen uitwerken zijn welkom!
Er is geen specifieke voorkennis vereist. Interesse in Israël-Palestina is meegenomen.
Begeleiding
Stefanie Van Brussel is een gepassioneerde leerkracht geschiedenis en aardrijkskunde in GO! K. Atheneum Antwerpen. Ze is steeds geboeid en getriggerd door de hete hangijzers van onze tijd en hoe daarmee op een creatieve doch verantwoorde manier aan de slag te gaan in de klas. Stefanie is zelf ook verbonden aan Parallel Histories.
Praktisch
Cursuscode:
24/GES/042ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 7 november 2024 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.