Je bent hier:   Pauzeren of niet? Naar een nieuwe benadering van de cesuur in Latijnse poëzie

Pauzeren of niet? Naar een nieuwe benadering van de cesuur in Latijnse poëzie

Leerplannen vragen terecht aandacht voor de prosodie en metriek van Latijnse poëzie. Helaas verduidelijken ze niet welk verband er nu juist tussen beide disciplines bestaat. Prosodie betreft de uitspraak van woorden, woordgroepen en zinnen. Zaken als woordverbinding, elisie en woordaccent vallen onder haar domein. Metriek is specifiek de leer die zich bezighoudt met vaste ritmische patronen die het gedicht structureren.

Op het snijpunt van beide domeinen bevindt zich de cesuur, die traditioneel wordt begrepen als de rustpauze die het vers in twee (of meer) stukken verdeelt. Zonder deze klassieke benadering volledig onderuit te halen, willen we in deze sessie toch op zoek gaan naar een accuratere invulling van het cesuurbegrip.

In zekere zin vormt deze workshop het vervolg van een eerdere nascholing die vorig jaar bij het CNO plaatsvond (Van A tot Z. Naar een leerlijn van uitspraak tot metriek in de les Latijn). In het laatste deel van die sessie werd een pleidooi gehouden voor een natuurlijke uitspraak – dus met respect voor het woordaccent en zonder ictus – van Latijnse gedichten.

In deze sessie willen we hierop voortbouwen door de functies van de cesuur toe te lichten en te illustreren met verschillende voorbeelden.

De deelnemers kunnen

• het begrip ‘cesuur’ helder definiëren vanuit een theoretisch kader;
  • de functies van de poëtische cesuur toelichten;
  • de stilistische waarde van de cesuur illustreren.

Leraren Latijn tweede en derde graad.

Dennis Lenders, leraar Latijn.

Cursuscode: 17/LAT/002A

Drank en syllabus inbegrepen.

Beperkt aantal deelnemers!

Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

woensdag 8 november 2017 14:00u 17:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers)