Je bent hier:   Peer evaluatie in jouw taalles: wat, waarom en hoe?

Peer evaluatie in jouw taalles: wat, waarom en hoe?

Wil je jouw leerlingen actief betrekken en hun leerproces naar een hoger niveau tillen? Het integreren van peer evaluatie biedt een schat aan leermogelijkheden. Het stimuleert niet alleen hun kwaliteitsbesef, maar geeft ze ook waardevolle inzichten in het geven en ontvangen van feedback. Laat je leerlingen elkaars producten onder de loep nemen of het taakgericht werken evalueren tijdens een groepsopdracht zodat het samenwerkend leren versterkt wordt. Maar hoe maximaliseer je de meerwaarde van peer evaluatie in jouw taalles? Welke kansen biedt het precies? En hoe implementeer je het eenvoudig zonder extra werkdruk?

Tijdens een onderwijs-leergesprek maak je kennis met de nieuwste wetenschappelijke inzichten en literatuur over peer evaluatie en comparatief beoordelen. Je krijgt de kans te reflecteren over gangbare praktijken en uitdagingen bij peer evaluatie en om ervaringen uit te wisselen met collega-taalleerkrachten. Samen werk je een interventie uit die je onmiddellijk kan toepassen in jouw taalles, zodat je peer evaluatie op basis van comparatief beoordelen kunt testen en verfijnen.

In het volgende deel bespreken we samen de sterktes en de zwaktes van jouw ontworpen interventie op basis van praktijkervaring. Waar ging het goed? Waar ging het minder goed? Wat nemen we mee of veranderen we naar de toekomst toe? Deze analyse vormt de input voor verdere leergesprekken en uitdieping van kennis rond peer evaluatie en comparatief beoordelen.

Na het volgen van de nascholing:

• benoem je in eigen woorden wat de voordelen van peer evaluatie zijn voor het leren van je leerlingen;
  • heb je zicht op de manier waarop peer evaluatie en comparatief beoordelen in je onderwijspraktijk een zinvolle plaats kan krijgen;
  • heb je inzicht in de voordelen en nadelen van gangbare methodieken voor peer evaluatie;
  • herken je de principes van comparatief beoordelen.

Taalleerkrachten in het secundair onderwijs van alle finaliteiten en graden

Maarten Goossens was in het verleden leerkracht in het secundair onderwijs. Nadien werkte hij als onderzoeker aan Universiteit Antwerpen. Hij was er betrokken in een project rond comparatief beoordelen, en bouwde daar kennis uit rond deze methode én hoe ze ingezet kan worden voor formatieve evaluatie en peer evaluatie. Momenteel is Maarten mede-zaakvoerder van Comproved, een organisatie die inzet op het delen van expertise rond evaluatie en comparatief beoordelen.

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 24/TAL/064A

Cursusmateriaal inbegrepen

Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Opgeladen laptop