Je bent hier:
Peer evaluatie in jouw taalles: wat, waarom en hoe?
Peer evaluatie in jouw taalles: wat, waarom en hoe?
Wil je jouw leerlingen actief betrekken en hun leerproces naar een hoger niveau tillen? Het integreren van peer evaluatie biedt een schat aan leermogelijkheden. Het stimuleert niet alleen hun kwaliteitsbesef, maar geeft ze ook waardevolle inzichten in het geven en ontvangen van feedback. Laat je leerlingen elkaars producten onder de loep nemen of het taakgericht werken evalueren tijdens een groepsopdracht zodat het samenwerkend leren versterkt wordt. Maar hoe maximaliseer je de meerwaarde van peer evaluatie in jouw taalles? Welke kansen biedt het precies? En hoe implementeer je het eenvoudig zonder extra werkdruk?
Programma
Tijdens een onderwijs-leergesprek maak je kennis met de nieuwste wetenschappelijke inzichten en literatuur over peer evaluatie en comparatief beoordelen. Je krijgt de kans te reflecteren over gangbare praktijken en uitdagingen bij peer evaluatie en om ervaringen uit te wisselen met collega-taalleerkrachten. Samen werk je een interventie uit die je onmiddellijk kan toepassen in jouw taalles, zodat je peer evaluatie op basis van comparatief beoordelen kunt testen en verfijnen.
In het volgende deel bespreken we samen de sterktes en de zwaktes van jouw ontworpen interventie op basis van praktijkervaring. Waar ging het goed? Waar ging het minder goed? Wat nemen we mee of veranderen we naar de toekomst toe? Deze analyse vormt de input voor verdere leergesprekken en uitdieping van kennis rond peer evaluatie en comparatief beoordelen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- benoem je in eigen woorden wat de voordelen van peer evaluatie zijn voor het leren van je leerlingen;
- heb je zicht op de manier waarop peer evaluatie en comparatief beoordelen in je onderwijspraktijk een zinvolle plaats kan krijgen;
- heb je inzicht in de voordelen en nadelen van gangbare methodieken voor peer evaluatie;
- herken je de principes van comparatief beoordelen.
Doelgroep
Taalleerkrachten in het secundair onderwijs van alle finaliteiten en graden
Begeleiding
Maarten Goossens was in het verleden leerkracht in het secundair onderwijs. Nadien werkte hij als onderzoeker aan Universiteit Antwerpen. Hij was er betrokken in een project rond comparatief beoordelen, en bouwde daar kennis uit rond deze methode én hoe ze ingezet kan worden voor formatieve evaluatie en peer evaluatie. Momenteel is Maarten mede-zaakvoerder van Comproved, een organisatie die inzet op het delen van expertise rond evaluatie en comparatief beoordelen.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.