Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Nederlands voor nieuwkomers   Peer evaluatie in jouw taalles: wat, waarom en hoe?

Peer evaluatie in jouw taalles: wat, waarom en hoe?

Wil je jouw leerlingen actief betrekken en hun leerproces naar een hoger niveau tillen? Het integreren van peer evaluatie biedt een schat aan leermogelijkheden. Het stimuleert niet alleen hun kwaliteitsbesef, maar geeft ze ook waardevolle inzichten in het geven en ontvangen van feedback. Laat je leerlingen elkaars producten onder de loep nemen of het taakgericht werken evalueren tijdens een groepsopdracht zodat het samenwerkend leren versterkt wordt. Maar hoe maximaliseer je de meerwaarde van peer evaluatie in jouw taalles? Welke kansen biedt het precies? En hoe implementeer je het eenvoudig zonder extra werkdruk?

Programma

Tijdens een onderwijs-leergesprek maak je kennis met de nieuwste wetenschappelijke inzichten en literatuur over peer evaluatie en comparatief beoordelen. Je krijgt de kans te reflecteren over gangbare praktijken en uitdagingen bij peer evaluatie en om ervaringen uit te wisselen met collega-taalleerkrachten. Samen werk je een interventie uit die je onmiddellijk kan toepassen in jouw taalles, zodat je peer evaluatie op basis van comparatief beoordelen kunt testen en verfijnen.

In het volgende deel bespreken we samen de sterktes en de zwaktes van jouw ontworpen interventie op basis van praktijkervaring. Waar ging het goed? Waar ging het minder goed? Wat nemen we mee of veranderen we naar de toekomst toe? Deze analyse vormt de input voor verdere leergesprekken en uitdieping van kennis rond peer evaluatie en comparatief beoordelen.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • benoem je in eigen woorden wat de voordelen van peer evaluatie zijn voor het leren van je leerlingen;
  • heb je zicht op de manier waarop peer evaluatie en comparatief beoordelen in je onderwijspraktijk een zinvolle plaats kan krijgen;
  • heb je inzicht in de voordelen en nadelen van gangbare methodieken voor peer evaluatie;
  • herken je de principes van comparatief beoordelen.

Doelgroep

Taalleerkrachten in het secundair onderwijs van alle finaliteiten en graden

Begeleiding

Maarten Goossens was in het verleden leerkracht in het secundair onderwijs. Nadien werkte hij als onderzoeker aan Universiteit Antwerpen. Hij was er betrokken in een project rond comparatief beoordelen, en bouwde daar kennis uit rond deze methode én hoe ze ingezet kan worden voor formatieve evaluatie en peer evaluatie. Momenteel is Maarten mede-zaakvoerder van Comproved, een organisatie die inzet op het delen van expertise rond evaluatie en comparatief beoordelen.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 24/TAL/064A

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Opgeladen laptop

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 15 november 2024 09:00u 12:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)
dinsdag 11 februari 2025 13:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen