Peer evaluatie in STE(A)M: labo’s
Wil je jouw leerlingen actief betrekken en hun leerproces naar een hoger niveau tillen? Het integreren van peer evaluatie biedt een schat aan leermogelijkheden. Het stimuleert niet alleen hun kwaliteitsbesef, maar geeft hen ook waardevolle inzichten in het geven en ontvangen van feedback. Steeds meer leerkrachten zien de voordelen en willen ermee aan de slag. Maar hoe maximaliseer je de meerwaarde van peer evaluatie in jouw labo’s of STE(A)M-praktijk? Welke kansen biedt het precies? En hoe implementeer je het eenvoudig zonder extra werkdruk?
Programma
Lesdag 1:
Tijdens een onderwijs-leergesprek maak je kennis met de nieuwste wetenschappelijke inzichten en literatuur over peer evaluatie en comparatief beoordelen. Je krijgt de kans om te reflecteren op gangbare praktijken en uitdagingen bij peer evaluatie op school, en om ervaringen uit te wisselen met collega’s. Samen met je groep werk je een interventie uit die je direct kunt toepassen, zodat je peer evaluatie op basis van comparatief beoordelen kunt testen en verfijnen.
Lesdag 2:
We evalueren de sterktes en de zwaktes van jouw ontworpen interventie op basis van praktijkervaring. Waar ging het goed? Waar ging het minder goed? Wat nemen we mee of veranderen we naar de toekomst toe?
Deze analyse vormt de input voor verdere leergesprekken en uitdieping van kennis rond peer evaluatie en comparatief beoordelen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- benoem je in eigen woorden de voordelen van peer evaluatie voor het leren van je leerlingen;
- reflecteer je waar in je onderwijspraktijk peer evaluatie een zinvolle plaats kan krijgen;
- heb je inzicht in de voor- en nadelen van gangbare methodieken voor peer evaluatie;
- herken je de principes van comparatief beoordelen;
- maak je een afweging van de meerwaarde van comparatief beoordelen voor het toepassen van peer evaluatie in je lespraktijk.
Doelgroep
Leerkrachten wetenschappen en STE(A)M uit het secundair onderwijs en docenten wetenschappen en STE(A)M uit het hoger onderwijs
Begeleiding
Maarten Goossens was in het verleden leraar in het secundair onderwijs. Nadien werkte hij als onderzoeker aan Universiteit Antwerpen. Hij was er betrokken in een project rond comparatief beoordelen, en bouwde daar kennis uit rond deze methode én hoe ze ingezet kan worden voor formatieve evaluatie en peer evaluatie. Momenteel is Maarten mede-zaakvoerder van Comproved, een organisatie die inzet op het delen van expertise rond evaluatie en comparatief beoordelen.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/STM/096ASyllabus inbegrepen.
CNO organiseert deze nascholing in samenwerking met Comproved, een spin-off van de Universiteit Antwerpen, UGent en imec.
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
opgeladen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 27 februari 2025 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
dinsdag 29 april 2025 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus