Zoek een nascholing
Je bent hier: Deeltijds kunstonderwijs / Zelfzorg   Persoonlijk leiderschap: een kijk op jezelf!

Persoonlijk leiderschap: een kijk op jezelf!

Ontdek jezelf als professional in deze nascholing rond effectief leiderschap! Verrijk je inzicht met reflectiemodellen en leer omgaan met uitdagingen in je onderwijspraktijk door 'slow thinking'. Ontwikkel effectief leiderschap volgens Covey en verbeter je samenwerking met andere professionals. Klaar om je professionele groei te omarmen?

Programma

In deze nascholing leer je kijken naar jezelf als professional. Je verkent niet alleen je eigen handelen, maar ook je kernkwaliteiten, waarden en normen. Dit doe je aan de hand van reflectiemodellen. Je krijgt zicht op je persoonlijk interpretatiekader en je ontwikkelidentiteit, die je maakte tot de professional die je nu bent. Je leert omgaan met de complexiteit van het lerarenschap en aldus de 'bumpy moments’ met behulp van 'slow thinking'. Je ontdekt tevens de eigenschappen van effectief leiderschap volgens Covey en leert het verschil kennen tussen een 'growth' en 'fixed' mindset door de kracht van omdenken. Je leert hoe je de samenwerking met andere professionals kan verbeteren door de Roos van Leary en de dubbelkwadranten van Ofman in te zetten. Hoewel deze cursus steunt op heel wat theoretische kaders, bieden we ook volop ruimte om actief aan de slag te gaan met diverse reflectiemodellen.

Theoretische kaders en/of thema’s die aan bod komen zijn:

  • de complexiteit van het lerarenschap en onderwijsdilemma’s;
  • persoonlijke professionaliteit: het persoonlijk interpretatiekader (Kelchtermans) en je ontwikkelidentiteit (Ruijters);
  • omgaan met ‘bumpy moments’ door ‘slow thinking’;
  • kernreflecties van Dilts en Bateson, Korthagen, Mc Clelland;
  • de Roos van Leary: je eigen leerkrachtenstijl;
  • dubbelkwadranten van Ofman;
  • de kenmerken van effectief leiderschap (Covey);
  • fixed en growth mindset;
  • omdenken;
  • de DISC-vragenlijst.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • heb je zicht op je persoonlijk interpretatiekader en je ontwikkelidentiteit;
  • leer je reflecteren over je kernkwaliteiten en je eigen waarden en normen als professional en deze van je organisatie;
  • leer je ‘bumpy moments’ in je onderwijspraktijk omzetten in ‘momenten met mogelijkheden’ door slow thinking;
  • ken je de eigenschappen van effectieve leiders van Covey en kan je reflecteren over je eigen persoonlijk leiderschap volgens deze eigenschappen;
  • weet je wat het verschil is tussen een ‘fixed’ en ‘growth mindset’ en leer je de techniek van het omdenken;
  • kan je de samenwerking tussen jou en andere professionals (leerlingen) verbeteren door de Roos van Leary of de dubbelkwadranten van Ofman in te zetten.

Doelgroep

Deze nascholing is geschikt voor directieleden, leden van het middenkader maar ook andere onderwijsprofessionals (o.a. leerkrachten) uit alle onderwijsniveaus die hun reflectief vermogen en hun professioneel handelen willen verbeteren teneinde een (nog) betere versie van zichzelf te worden.

Begeleiding

Els Putzeys is leerlingenbegeleidster en leercoach in een secundaire school, gelegen in een grootstedelijke context. Daarnaast werkt ze als docent bij de Hogeschool Fontys in Nederland in de masteropleiding Educational Needs waar ze enkele modules verzorgt in de afstudeerrichting begeleiden zoals persoonlijk leiderschap, veranderingsmanagement, oplossingsgericht werken en coaching.

Praktisch

Cursuscode: 24/OND/191A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Je eigen laptop (met oplader)

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 21 november 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid