Persoonlijk leiderschap: een kijk op jezelf!
Ontdek jezelf als professional in deze nascholing rond effectief leiderschap! Verrijk je inzicht met reflectiemodellen en leer omgaan met uitdagingen in je onderwijspraktijk door 'slow thinking'. Ontwikkel effectief leiderschap volgens Covey en verbeter je samenwerking met andere professionals. Klaar om je professionele groei te omarmen?
Programma
In deze nascholing leer je kijken naar jezelf als professional. Je verkent niet alleen je eigen handelen, maar ook je kernkwaliteiten, waarden en normen. Dit doe je aan de hand van reflectiemodellen. Je krijgt zicht op je persoonlijk interpretatiekader en je ontwikkelidentiteit, die je maakte tot de professional die je nu bent. Je leert omgaan met de complexiteit van het lerarenschap en aldus de 'bumpy moments’ met behulp van 'slow thinking'. Je ontdekt tevens de eigenschappen van effectief leiderschap volgens Covey en leert het verschil kennen tussen een 'growth' en 'fixed' mindset door de kracht van omdenken. Je leert hoe je de samenwerking met andere professionals kan verbeteren door de Roos van Leary en de dubbelkwadranten van Ofman in te zetten. Hoewel deze cursus steunt op heel wat theoretische kaders, bieden we ook volop ruimte om actief aan de slag te gaan met diverse reflectiemodellen.
Theoretische kaders en/of thema’s die aan bod komen zijn:
- de complexiteit van het lerarenschap en onderwijsdilemma’s;
- persoonlijke professionaliteit: het persoonlijk interpretatiekader (Kelchtermans) en je ontwikkelidentiteit (Ruijters);
- omgaan met ‘bumpy moments’ door ‘slow thinking’;
- kernreflecties van Dilts en Bateson, Korthagen, Mc Clelland;
- de Roos van Leary: je eigen leerkrachtenstijl;
- dubbelkwadranten van Ofman;
- de kenmerken van effectief leiderschap (Covey);
- fixed en growth mindset;
- omdenken;
- de DISC-vragenlijst.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- heb je zicht op je persoonlijk interpretatiekader en je ontwikkelidentiteit;
- leer je reflecteren over je kernkwaliteiten en je eigen waarden en normen als professional en deze van je organisatie;
- leer je ‘bumpy moments’ in je onderwijspraktijk omzetten in ‘momenten met mogelijkheden’ door slow thinking;
- ken je de eigenschappen van effectieve leiders van Covey en kan je reflecteren over je eigen persoonlijk leiderschap volgens deze eigenschappen;
- weet je wat het verschil is tussen een ‘fixed’ en ‘growth mindset’ en leer je de techniek van het omdenken;
- kan je de samenwerking tussen jou en andere professionals (leerlingen) verbeteren door de Roos van Leary of de dubbelkwadranten van Ofman in te zetten.
Doelgroep
Deze nascholing is geschikt voor directieleden, leden van het middenkader maar ook andere onderwijsprofessionals (o.a. leerkrachten) uit alle onderwijsniveaus die hun reflectief vermogen en hun professioneel handelen willen verbeteren teneinde een (nog) betere versie van zichzelf te worden.
Begeleiding
Els Putzeys is leerlingenbegeleidster en leercoach in een secundaire school, gelegen in een grootstedelijke context. Daarnaast werkt ze als docent bij de Hogeschool Fontys in Nederland in de masteropleiding Educational Needs waar ze enkele modules verzorgt in de afstudeerrichting begeleiden zoals persoonlijk leiderschap, veranderingsmanagement, oplossingsgericht werken en coaching.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/191ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Je eigen laptop (met oplader)
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 21 november 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus