Podcasting in de klas: van Malm tot structuur
Podcasts kennen een steile opmars, maar in tegenstelling tot wat je misschien denkt, helemaal geen steile leercurve. Het lijkt misschien allemaal wat overdonderend, maar met een ervaren sherpa is geen berg te groot. In deze workshop bekijk je niet alleen de techniek achter de podcast (hoe neem je best iets op, welke apparatuur kan je gebruiken?), maar ook de manier waarop je een podcast inhoud kan geven (hoe bepaal je onderwerpen, hoe geef je structuur aan een gesprek én een reeks). Uiteraard leer je ook de didactische kneepjes van het vak, die je toelaten om podcasts te integreren in je onderwijspraktijk.
Programma
Je kan je met deze workshop verwachten aan heel wat praktijkervaring. Je leert werken met bepaalde hard- en software, zodat je later meteen zelf aan de slag kan. Je krijgt een week voor de sessie al wat huiswerk, want in de sessie gaan we een aantal “mini-afleveringen” maken, en dat werkt natuurlijk enkel goed als jij al een kleine voorbereiding maakte.
En daar blijft het niet bij! We voorzien namelijk ook een “terugkommoment”. Aan het einde van de eerste dag heb je de basis van het podcasten onder de knie, waarna we jou met wat huiswerk de klas in sturen. Je maakt tegen de vervolgsessie (samen met je leerlingen) een mini-podcast en krijgt daartoe een handleiding. Bij deze overrompelende opdracht kan je de lesgevers mailen als je toch even vast zou lopen in een handleiding of microfoonkabel. In het terugkommoment gaan we dan jullie huiswerk monteren, voorzien van jingles en bekijken we hoe je het eindproduct kan publiceren.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- maak je gebruik van Pitch, Gain, Rodecaster of Zoom bij het maken van podcasts;
- gebruik je richtmicrofoons en Audacity;
- maak je een eigen podcast;
- begeleid je je leerlingen bij het maken van een eigen podcast.
Doelgroep
Leerkrachten uit alle niveaus en onderwijsvormen.
Zorgjuffen, leerlingenbegeleiders, graadcoördinatoren en directieleden mogen uiteraard ook aansluiten, maar de focus ligt vooral op hoe je een podcast integreert in je eigen lespraktijk.
Begeleiding
Dennis Van der Kuylen koppelt een liefde voor didactiek en lesgeven aan podcasts, Katya Suyckens kan je enthousiasmeren met een nieuwe microfoon of camera. Hij is adviseur taalbeleid bij de AP Hogeschool en projectcoördinator starttoets bij de Vlaamse Hogescholenraad, zij is de onbetwiste leading lady van all things audio and video op dezelfde hogeschool.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
23/OND/162ACursusmateriaal en lunch inbegrepen tijdens de eerste lesdag
Jouw bijdrage: 189 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen computer/tablet
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Een week voor de nascholing krijg je een vragenlijst die dient als voorbereiding op het maken van een mini-aflevering.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 27 februari 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
woensdag 20 maart 2024 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.