Podcasting in de klas: van Malm tot structuur
Podcasts kennen een steile opmars, maar in tegenstelling tot wat je misschien denkt, helemaal geen steile leercurve. Het lijkt misschien allemaal wat overdonderend, maar met een ervaren sherpa is geen berg te groot. In deze workshop bekijk je niet alleen de techniek achter de podcast (hoe neem je best iets op, welke apparatuur kan je gebruiken?), maar ook de manier waarop je een podcast inhoud kan geven (hoe bepaal je onderwerpen, hoe geef je structuur aan een gesprek én een reeks). Uiteraard leer je ook de didactische kneepjes van het vak, die je toelaten om podcasts te integreren in je onderwijspraktijk.
Programma
Je kan je in deze nascholing verwachten aan heel wat praktijkervaring. Je leert werken met bepaalde hard- en software, zodat je later meteen zelf aan de slag kan. Je krijgt een week voor de sessie al wat huiswerk, want in de sessie ga je een aantal “mini-afleveringen” maken, en dat werkt natuurlijk enkel goed als jij al een kleine voorbereiding maakte.
En daar blijft het niet bij! We voorzien namelijk ook een “terugkommoment”. Aan het einde van de eerste dag heb je de basis van het podcasten onder de knie, waarna we jou met wat huiswerk de klas in sturen. Je maakt tegen de vervolgsessie (samen met je leerlingen) een mini-podcast en krijgt daartoe een handleiding. Bij deze overrompelende opdracht kan je de lesgevers mailen als je toch even vast zou lopen in een handleiding of microfoonkabel. In het terugkommoment ga je dan je huiswerk monteren, voorzien van jingles en bekijk je hoe je het eindproduct kan publiceren.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing ben je in staat om met je leerlingen een podcast op te nemen. Je zal geen audiotechnisch wonder zijn, maar je beschikt over de juiste kennis om te weten wat je niet weet en dat zelfstandig door te nemen. Je kan opnemen en monteren, je kent de wetgeving rond privacy en auteursrecht én je kan met een door ons aangeleverd bundeltje jouw leerlingen begeleiden bij het opnemen van hun eerste podcast!
Na het volgen van de nascholing:
- maak je gebruik van Pitch, Gain, Rodecaster of Zoom bij het maken van podcasts;
- gebruik je richtmicrofoons en Audacity;
- maak je een eigen podcast;
- begeleid je je leerlingen bij het maken van een eigen podcast.
Doelgroep
Leerkrachten uit alle niveaus en onderwijsvormen.
Zorgjuffen, leerlingenbegeleiders, graadcoördinatoren en directieleden mogen uiteraard ook aansluiten, maar de focus ligt vooral op hoe je een podcast integreert in je eigen lespraktijk.
Begeleiding
Dennis Van der Kuylen koppelt een liefde voor didactiek en lesgeven aan podcasts, Katya Suyckens kan je enthousiasmeren met een nieuwe microfoon of camera. Hij is Projectcoördinator bij de Vlaamse Hogescholenraad, zij is de onbetwiste leading lady van all things audio and video op de AP Hogeschool.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/OND/162ACursusmateriaal en lunch (tijdens de eerste lesdag) inbegrepen
Jouw bijdrage: 189 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen computer/tablet, eventueel met lader
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Een week voor de nascholing krijg je een vragenlijst die dient als voorbereiding op het maken van een mini-aflevering.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 7 februari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
woensdag 12 maart 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus