Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Algemeen beleid en kwaliteitszorg   Praktijkonderzoek in de klas en school: Wat wil je echt weten en wat levert het op?

Praktijkonderzoek in de klas en school: Wat wil je echt weten en wat levert het op?

Grootse praktijkonderzoeken die weinig positief effect hebben op de klas- of schoolpraktijk. Herkenbaar? Ontdek in deze vorming wanneer praktijkonderzoek wel echt iets oplevert.

Programma

Drie vragen staan centraal.

1. Waarom zou ik (meer) aandacht besteden aan praktijkonderzoek?

Een visie op praktijkonderzoek/kwaliteitszorg. Voorbeelden uit de klas hoe intuïties ons misleiden en hoe feilbaar ons denken is. Maar vooral: hoe je door kritisch, maar haalbaar, de eigen praktijk te onderzoeken betere beslissingen neemt.

2. Hoe onderzoek ik de klas- en schoolpraktijk cyclisch en systematisch?

In KdG Hogeschool werkt men al langer aan onderwijskwaliteit vanuit de principes die nu in inspectie 2.0 voorop staan (cyclisch en systematisch). Je leert de aanpak van KdG kennen en wat je hieruit kan leren voor je eigen praktijk.
De classificatie van examenresultaten, een tool die ontwikkeld werd om kritisch naar examenresultaten te kijken, wordt voorgesteld. Deze tool werd vertaald naar secundair onderwijs en is direct bruikbaar.

3. Hoe formuleer ik een goede (onderzoeks)vraag?

Het is frustrerend om na een praktijkonderzoek te beseffen dat je de verkeerde vragen beantwoord hebt. Helaas gebeurt het vaak. Voorkom deze frustratie door voldoende aandacht te besteden aan het stellen van de juiste (onderzoeks)vragen. Je krijgt een kader voor het stellen van goede vragen en oefent dit voor een casus in je eigen school.

Werkvormen
Interactieve sessie met onderwijsleergesprek, oefeningen, groepsgesprekken, werken met eigen casussen.

Doelstellingen

  • Je benoemt het belang van praktijkonderzoek en kan collega’s in de school hiervan overtuigen.
  • Je kan in de eigen school op een cyclische en systematische manier aan de slag met praktijkonderzoek.
  • Je besteedt voldoende aandacht aan onderzoeksvragen en het formuleren van heldere vragen.

Doelgroep

(adjunct-)directies en (kwaliteits)coördinatoren

Begeleiding

Anneleen Pauwels is stafmedewerker Kwaliteitszorg bij KdG hogeschool. Haar interesse en ervaring ligt bij kwaliteitszorg met impact op de dagelijkse realiteit van studenten, docenten en opleidingen. Haar tool “classificatie van examenresultaten” om kwaliteit van toetsing te bevorderen is nu ook beschikbaar voor het secundair onderwijs.

Stijn Vanhoof verzorgt bij KdG Hogeschool professionalisering voor docenten. Zijn voornaamste interesses zijn feedback, toetsing, coachingsvaardigheden en praktijkonderzoek. Hij was tot juni 2017 leraar en coördinator meetbeleid in het s.o. en praktijklector in de lerarenopleiding.

Praktisch

Cursuscode: 20/DR/049A

Syllabus, drank en broodjeslunch met soep en dessert inbegrepen.

Beperkt aantal deelnemers!


Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 23 februari 2021 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen