Je bent hier:
Praktijkverhaal: ‘Schrapgeluk-less is more’: meer ruimte voor teamwork en eigenaarschap
Praktijkverhaal: ‘Schrapgeluk-less is more’: meer ruimte voor teamwork en eigenaarschap
Tijdens deze nascholing word je mee op sleeptouw genomen in een waargebeurd onderwijs-verhaal waar een krachtige leeromgeving, zelfsturing, coöperatief leren, talentontwikkeling en verbondenheid centraal staan. Het stimuleren van eigenaarschap en ondernemingszin bij leerlingen én leerkrachten en het geloof in een sterke aanpak die verschillen omarmt, zijn zichtbaar. Ook teamwork, gevarieerde werkvormen en een vernieuwende aanpak vormen de typerende karaktereigenschappen van deze school.
Programma
De ARK is een dynamische & innoverende school voor kinderen van 2,5 tot 12 jaar. Samen met de kinderen, de buurt, ‘sterke sch’ouders’ en tal van vrijwilligers & organisaties die vallen onder ‘Brede School’ bouwt ons gemotiveerd team dagelijks aan een warme school. Ze krijgen hierbij de ruimte om in te zetten op Autonomie, Relaties en Kracht, hierbij verwijzend naar de naam van onze school: De ARK.
Tijdens deze nascholingsdag krijg je onder meer een praktijkvoorbeeld van een school waar ‘gedeeld leiderschap’ hoog in het vaandel gedragen wordt: een team van telkens 5 à 6 collega’s is verantwoordelijk voor een leefgroep (KS) of een leerjaar (LS). Elke woensdag overleggen ze gedurende een uurtje (8.30u-9.30u), bespreken dan waar ze tijd willen aan besteden en stellen samen een planning op. Door die wekelijkse vinger aan de pols is er meer ruimte voor flexibiliteit en autonomie. Dat haalt de druk van de ketel. En de leerlingen? Die komen op woensdag een uurtje later naar school of gaan binnen de ‘extra-time’ naar de bib, volgen een workshop of krijgen de kans om nog een taak af te werken. De verloren onderwijstijd wordt ingehaald door op woensdag de speeltijd te schrappen en elke schooldag iets later te eindigen.
Verder zet deze school ook sterk in op teamteaching en geïntegreerd leren en werken buiten de schoolmuren. Dat zorgt voor rijke leerkansen op maat.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- organiseer je je school op een andere wijze, waardoor er tijd en ruimte gecreëerd wordt om te vergaderen tijdens de klasuren;
- ben je geïnspireerd om ‘kleine gelukjes’ te vinden in je onderwijstijd;µ
- verwerf je tools om van jouw school een innoverende leeromgeving te maken;
- heb je inzicht in hoe je teamteaching op een doordachte manier kan aanpakken en waarbij eigenaarschap en ondernemingszin gestimuleerd worden;
- durf je evenwicht brengen in je werkbalans.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers uit het (buitengewoon) basisonderwijs die ‘out of the box’ durven denken. Er is geen voorkennis vereist, vooral veel goesting om met ‘innovatie’ aan de slag te gaan.
Begeleiding
Martine Foulon is algemeen en pedagogisch directeur van basisschool De Ark in Heverlee. Ze is de drijvende kracht achter het uitgesproken DNA en de vooruitstrevende visie van de school, die zich richt op de harmonische ontwikkeling van elk kind. Binnen De Ark vormen autonomie, relatie en kracht de kernwaarden – letterlijk en figuurlijk verankerd in de naam van de school.
Praktisch
Cursuscode:
25/BAS/148ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 9 maart 2026 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.