Prikkelverwerking bij jongeren tijdens de les - live online nascholing
Hoe leer je anders kijken naar de werkhouding en prikkelverwerking bij jongeren in de les vanuit verschillende denkconcepten? Hoe vertrek je steeds vanuit een inclusiegedachte? De methodieken hiervoor oefenen we in met verschillende doe-opdrachten.
Programma
Tijdens deze nascholing bekijk je de prikkelverwerking van jongeren in relatie tot onderwijsgerichte vaardigheden en (bewegings)gedrag. We vertrekken vanuit verschillende denkconcepten zoals de 4 kwadranten (Winnie Dunn) en het model Werken met aandacht (André Rietman).
Een breinvriendelijk leren zorgt voor prikkelende leermomenten die alle leerlingen uitdagen tot ontdekken, uitproberen en beleven met elkaar. Strategieën en interventies komen a.d.h.v. casusvoorbeelden aan bod. Ook bespreken we jongeren met specifieke onderwijsbehoeften. Eigen casussen zijn welkom, als ze vooraf worden bezorgd aan CNO.
Doelstellingen
De deelnemers:
- krijgen zicht op de piramide Werken met aandacht (André Rietman);
- kunnen onder- en overprikkeling situeren binnen de opbouw van de werkhouding;
- kunnen observeren aan de hand van de 4 kwadranten (Winnie Dunn);
- kennen de gevolgen en functies van gedrag en zelfregulerend gedrag;
- zien het verband tussen prikkelverwerking en emotionele ontwikkeling.
Doelgroep
Leerlingbegeleiders, zorgcoördinatoren, ondersteuners, CLB-medewerkers en vakleerkrachten s.o.
Begeleiding
Karen Van Dyck is een psychomotorisch, Hendrickx en S.I.- therapeut in privépraktijk, een erkend auti- en gedragscoach en psychotherapeut in opleiding. Ze heeft ervaring als type 3-type 9 GOn-coördinator bij De Mostheuvel, Malle. Ze is ondersteuner bij het ondersteuningsnetwerk VOKAN. Gastspreker bij verschillende organisaties.
Praktisch
Cursuscode:
20/LZG/035ADeze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.
Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Eigen casussen zijn welkom, als ze vooraf worden bezorgd aan CNO.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 29 maart 2021 |
09:00u |
16:00u |
via afstandsonderwijs (Zoom) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.