Je bent hier:   Probleemoplossend denken aan de hand van wiskunde olympiade problemen

Probleemoplossend denken aan de hand van wiskunde olympiade problemen

Door de komst van computeralgebra is het aandeel van technische rekenvaardigheid binnen het wiskundeonderwijs gedaald. Daardoor ontstaat tijd om aandacht te schenken aan een zo mogelijk nog belangrijker aspect van de wiskunde: het oplossen van problemen. Het (vaak algoritmisch) oplossen van oefeningen kan zeer zinvol worden aangevuld met het oplossen van minder herkenbare probleemstellingen. Hoewel de competenties en de attitudes om onbekende problemen op te lossen veel verder reiken dan de wiskunde alleen, leent het vak wiskunde er zich optimaal toe om deze probleemoplossende vaardigheden te trainen. En trainen kan. Hoewel er geen magische strategie bestaat waardoor iedereen elk probleem in één-twee-drie kan kraken, kan men door training vlotheid verwerven in het oplossen van problemen.

Deze cursus heeft een zeer grote overlap met een gelijknamige cursus uit 2011 gegeven door Bart Windels en Stijn Symens.

Een overzicht van volgende probleemoplossende strategieën (zogenaamde heuristieken), geïllustreerd met in de klas te gebruiken voorbeelden:

- blikwissel

- veralgemening

- isoleren van deelproblemen

- schematische voorstelling

- duivenhokprincipe

- extremaalprincipe

- invarianten

- volledige inductie

- methode van de onbepaalde coëfficiënten

De deelnemers worden tijdens de sessie uitgedaagd om mee te zoeken naar de oplossingen van een aantal van de gestelde problemen.

De deelnemers kunnen, gebruik makend van de vele uitgewerkte en praktisch bruikbare voorbeelden, concrete probleemoplossende strategieën gebruiken in de klas.

Leerkrachten wiskunde 3de graad s.o.

Stijn Symens is lesgever wiskunde aan de wetenschapsrichtingen van de Univeristeit Antwerpen en reeds vele jaren jurylid van de Vlaamse Wiskunde Olympiade.

Cursuscode: 21/WIS/027A

Cursusmateriaal inbegrepen

Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

woensdag 17 november 2021 14:00u 17:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)