Zoek een nascholing
Je bent hier:   Procescoaching van teacher teams als leergemeenschappen gericht op schoolontwikkeling: een praktische opleiding

Procescoaching van teacher teams als leergemeenschappen gericht op schoolontwikkeling: een praktische opleiding

Klassenraden, MDO’s, vakwerkgroepen, werkgroepen, beleidsgroepen, het zijn maar enkele vormen van overlegplatforms die scholen rijk zijn. Ook al ligt er een agenda op tafel, dat betekent niet noodzakelijk dat de effectiviteit hoog is. Hoe kan een teacher team bijdragen tot de effectiviteit in het bredere plaatje van schoolbeleid? Hoe kan je er mee voor zorgen dat de doelgerichtheid tijdens het overleg hoog is, dat alle collega’s ruimte hebben om hun inbreng te doen, dat goede afspraken ook tot concrete acties leiden? Tijdens deze nascholing ervaar je verschillende principes en oefen je concrete vaardigheden om als procescoach mee het verschil te maken op het vlak van schoolontwikkeling. 

Programma

Aan de hand van een praktijkgericht denkkader voor schoolontwikkeling maak je kennis met de plaats van overlegstructuren op school en de meerwaarde die een procescoach kan betekenen op het vlak van schoolontwikkeling. Je brengt in kaart welke teacher teams er op jouw school zijn, welk doel ze hebben, hoe ze concreet werken en wat goed loopt of een uitdaging is. Die oefening werk je verder uit voor (toekomstige) beleidsthema’s van de school. Je zoomt verder in op de rollen en taken van de procescoach en het mee creëren van gedeeld leiderschap. Je oefent concrete methodieken om dit proces in gang te zetten en je past de coachende grondhouding en vaardigheden om teacher teams (en breder) te coachen toe in de praktijk. Je ontdekt de meerwaarde van een coach-the-coach-structuur die procescoaches gepast kan ondersteunen. Gedurende de hele nascholing maak je de doorvertaling naar de eigen school zodat je op maat ontwikkelingsprocessen in gang kan zetten.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing...

  • benoem je de concrete teacher teams in de eigen school en toekomstige mogelijkheden daartoe i.f.v. schoolontwikkeling;
  • benoem je de sterktes van en uitdagingen voor effectieve teacher teams;
  • benoem je de randvoorwaarden voor effectieve teacher teams;
  • benoem je de meerwaarde van een procescoach voor schoolontwikkeling;
  • pas je concrete acties toe om de randvoorwaarden voor effectieve teacher teams te faciliteren;
  • pas je de coachende grondhouding en vaardigheden toe bij het begeleiden van teacher teams;
  • benoem je de randvoorwaarden voor ondersteuning van procescoaches via een coach-the-coach.

Doelgroep

Leraren, (adjunct-)directeurs, leerlingenbegeleiders, … (basis- en secundair onderwijs) met interesse in het ontwikkelen van teacher teams in het kader van schoolontwikkeling en in het coachen van teams

Begeleiding

Els Tanghe heeft jarenlange onderwijservaring als leraar, mentor-coach en coördinator in verschillende zorgopleidingen en de lerarenopleiding. Momenteel werkt ze als lerarenopleider binnen de educatieve masteropleiding van de Universiteit Antwerpen.

Wouter Schelfhout heeft een rijke ervaring in het onderwijs als leerkracht, beleidsmedewerker, onderwijsinspecteur. Momenteel is hij als lerarenopleider verbonden aan de Universiteit Antwerpen, waar hij onderzoek doet naar professionaliseringsbeleid, school- en kwaliteitsontwikkeling. Hij ondersteunt scholen vanuit GO ALL for learning®.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 24/MK/020A

Cursusmateriaal en lunches inbegrepen


Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Eigen laptop en lader

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 7 november 2024 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)
vrijdag 29 november 2024 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid