Procescoaching van teacher teams als leergemeenschappen gericht op schoolontwikkeling: een praktische opleiding
Klassenraden, MDO’s, vakwerkgroepen, werkgroepen, beleidsgroepen, het zijn maar enkele vormen van overlegplatforms die scholen rijk zijn. Ook al ligt er een agenda op tafel, dat betekent niet noodzakelijk dat de effectiviteit hoog is. Hoe kan een teacher team bijdragen tot de effectiviteit in het bredere plaatje van schoolbeleid? Hoe kan je er mee voor zorgen dat de doelgerichtheid tijdens het overleg hoog is, dat alle collega’s ruimte hebben om hun inbreng te doen, dat goede afspraken ook tot concrete acties leiden? Tijdens deze nascholing ervaar je verschillende principes en oefen je concrete vaardigheden om als procescoach mee het verschil te maken op het vlak van schoolontwikkeling.
Programma
Aan de hand van een praktijkgericht denkkader voor schoolontwikkeling maak je kennis met de plaats van overlegstructuren op school en de meerwaarde die een procescoach kan betekenen op het vlak van schoolontwikkeling. Je brengt in kaart welke teacher teams er op jouw school zijn, welk doel ze hebben, hoe ze concreet werken en wat goed loopt of een uitdaging is. Die oefening werk je verder uit voor (toekomstige) beleidsthema’s van de school. Je zoomt verder in op de rollen en taken van de procescoach en het mee creëren van gedeeld leiderschap. Je oefent concrete methodieken om dit proces in gang te zetten en je past de coachende grondhouding en vaardigheden om teacher teams (en breder) te coachen toe in de praktijk. Je ontdekt de meerwaarde van een coach-the-coach-structuur die procescoaches gepast kan ondersteunen. Gedurende de hele nascholing maak je de doorvertaling naar de eigen school zodat je op maat ontwikkelingsprocessen in gang kan zetten.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- benoem je de concrete teacher teams in de eigen school en toekomstige mogelijkheden daartoe i.f.v. schoolontwikkeling;
- benoem je de sterktes van en uitdagingen voor effectieve teacher teams;
- benoem je de randvoorwaarden voor effectieve teacher teams;
- benoem je de meerwaarde van een procescoach voor schoolontwikkeling;
- pas je concrete acties toe om de randvoorwaarden voor effectieve teacher teams te faciliteren;
- pas je de coachende grondhouding en vaardigheden toe bij het begeleiden van teacher teams;
- benoem je de randvoorwaarden voor ondersteuning van procescoaches via een coach-the-coach.
Doelgroep
Leraren, (adjunct-)directeurs, leerlingenbegeleiders, … (basis- en secundair onderwijs) met interesse in het ontwikkelen van teacher teams in het kader van schoolontwikkeling en in het coachen van teams
Begeleiding
Els Tanghe heeft jarenlange onderwijservaring als leraar, mentor-coach en coördinator in verschillende zorgopleidingen en de lerarenopleiding. Momenteel werkt ze als lerarenopleider binnen de educatieve masteropleiding van de Universiteit Antwerpen.
Wouter Schelfhout heeft een rijke ervaring in het onderwijs als leerkracht, beleidsmedewerker, onderwijsinspecteur. Momenteel is hij als lerarenopleider verbonden aan de Universiteit Antwerpen, waar hij onderzoek doet naar professionaliseringsbeleid, school- en kwaliteitsontwikkeling. Hij ondersteunt scholen vanuit GO ALL for learning®.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/MK/020ACursusmateriaal en lunches inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen laptop en lader
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 7 november 2024 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
vrijdag 29 november 2024 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus