Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Aardrijkskunde   Programmeren in C# met 'Zie Scherp Scherper’

Programmeren in C# met 'Zie Scherp Scherper’

In dit 2,5-daagse nascholingstraject word je volledig klaargestoomd om applicaties te programmeren in C#, zelfs zonder enige programmeerkennis. We maken gebruik van de gratis tool Visual Studio en tonen je hoe je met behulp van eenvoudige code al interessante STEM-gerichte applicaties kunt ontwikkelen. Gedurende de eerste 2 dagen duiken we in de wonderlijke en toegankelijke wereld van de C# ('seesharp') programmeertaal. De laatste halve dag zetten we online de puntjes op de i voor zij die er niet genoeg van kunnen krijgen en duiken we iets dieper in de wereld van objectgeoriënteerd programmeren (OOP). Tijdens dit traject ontvang je tal van voorbeelden, kennisclips, cursusmateriaal en ander nuttig lesmateriaal, waarmee je zonder gedoe direct aan de slag kan in je eigen lessen.

Programma

Iedere dag bestaat uit een reeks (korte) theoriesessies, onmiddellijk gevolgd door een hands-on oefening onder begeleiding.

Dag 1: Op de eerste dag verkennen we de programmeertaal C# en leren we hoe we invoer van de gebruiker via het toetsenbord kunnen verwerken en resultaten op het scherm kunnen weergeven (in een console). We gaan aan de slag met het ontwikkelen van kleine, maar nuttige applicaties, zoals het berekenen van formules uit fysicalessen of het geven van gepaste adviezen aan de gebruiker aan de hand van beslissingsstructuren.

Onderwerpen die onder andere aan bod komen: variabelen, expressies, de Random- en Math-bibliotheek, if/else

Dag 2: Methoden, loops en arrays om onze code zowel eenvoudiger als krachtiger te maken. We ontdekken het belang van het vermijden van dubbele code en leren dat goede programmeurs eigenlijk luie programmeurs zijn, omdat ze efficiëntie hoog in het vaandel dragen. Op het einde van deze dag zullen we al een eenvoudige Pong-variant kunnen maken.

Onderwerpen: loops, methoden, arrays (lijsten van data)

Dag 3 (online): De kracht van C# zit hem in het objectgeoriënteerd programmeren (OOP). De laatste (kortere) dag gaan we in een sneltrein over concepten zoals overerving, encapsulatie en klassen en objecten en ontdekken dat OOP een wereld op zich is, die gelukkig met kennis van gestructureerd (of procedureel) programmeren uit dag 1 en 2 vlot getackeld kan worden.

Onderwerpen: klassen, objecten, List<>, static, properties en overerving

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing

  • heb je een stevige kennis van de C# programmeertaal;
  • heb je een goede basis van het verschil tussen OOP en de klassiekere ‘gestructureerd programmeren’ aanpak;
  • verwerk je invoer van gebruikers en toon je resultaten op het scherm;
  • ontwikkel je kleine applicaties met variabelen, expressies en beslissingsstructuren;
  • maak je code efficiënter met methoden, loops en arrays;
  • ontwikkel je een eenvoudige Pong-variant;
  • kan je in een OOP manier ‘denken’;
  • gebruik je klassen en objecten in C#;
  • begrijp je constructors, properties en het static keyword;
  • werk je met Lists om met een groot aantal objecten te werken;
  • begrijp je overerving.

Doelgroep

Doelgroep algemeen:

Leerkrachten derde graad STEM, wetenschappen, wiskunde, informatica, elektronica…

Doelgroep specifiek:

- Studierichting ‘Informatica- en communicatiewetenschappen’: doelstellingen rond objectgeoriënteerd programmeren, algoritmiek en numerieke methoden

- Studierichting ‘Bedrijfsondersteunende informaticawetenschappen’: doelstellingen rond objectgeoriënteerd programmeren, algoritmiek en numerieke methoden

- Vak ‘informaticawetenschappen’ in de derde graad van de doorstroomfinaliteit: doelstellingen rond algoritmiek en numerieke methoden

Voorkennis:

Een basis computerkennis vereist. Géén programmeerkennis vereist

Begeleiding

Tim Dams is werkzaam aan de AP Hogeschool binnen de opleidingen Toegepaste Informatica en Elektronica-ICT, waar hij reeds vele jaren object georiënteerd programmeren met behulp van C# doceert. Zijn handboek, Zie Scherp Scherper, wordt in meerdere opleidingen in Vlaanderen gebruikt en krijgt geregeld fijne kritieken.

Praktisch

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 23/INF/034A

Het boek 'Zie Scherp Scherper - 2e editie Object georiënteerd programmeren met C#, van beginner naar gevorderd' van Tim Dams is inbegrepen.

Enkele dagen voor aanvang van lesdag 3 ontvang je een link naar Teams


Jouw bijdrage: 328 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop met Microsoft Windows en Visual Studio

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Installeer Visual Studio 2022 Community Edition (https://visualstudio.microsoft.com/vs/community/ ) en kies minimaal bij de installatie voor de .NET Desktop Development workload.

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 2 mei 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)
vrijdag 17 mei 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)
woensdag 22 mei 2024 09:00u 12:00u via afstandsonderwijs (Microsoft Teams)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen