Je bent hier:   Python in de klas

Python in de klas

Onze wereld wordt meer en meer digitaal. Apps, sites, algoritmes … bepalen steeds meer van ons leven. Om onze jongeren voor te bereiden op die digitale toekomst, komen vaardigheden zoals computationeel denken en programmeren op de voorgrond. Maar hoe begin je daar aan in jouw klas? Hoe ga je bv. aan de slag met Python in jouw wiskundeles?

Tijdens deze nascholing bespreken we uitgewerkte leerlijnen en lesmateriaal om aan de slag te gaan met computationeel denken en programmeren in het secundair onderwijs. We vertrekken in de eerste graad en bouwen zo op naar de derde graad. We verdiepen ons in deze nascholing in lesmateriaal dat ontworpen is voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs.

Je krijgt in deze nascholing ruim 100 kant-en-klare oefeningen en lesvideo’s om te gebruiken in jouw eigen klas.

Je maakt ook kennis met het open-source leerplatform Dodona, waar je gebruik kan maken van bestaande oefeningen of een eigen cursus met eigen oefeningen kan aanmaken.

Na het volgen van deze nascholing

• leg je in eigen woorden het belang van computationeel denken en programmeren uit;
  • gebruik je de aangeboden lesmaterialen zelf in jouw les;
  • duid je de meerwaarde van het gebruik van het leerplatform Dodona;
  • maak je een eigen cursus met oefeningen aan binnen deze leeromgeving.

Deze workshop richt zich tot leerkrachten uit het secundair en hoger onderwijs die aan de slag gaan met computationeel denken en programmeren. Ook leerkrachten wiskunde tweede en derde graad zijn zeker welkom! Enige affiniteit met werken met computers, de browser en computationeel denken is aanbevolen.

Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Je vindt hem doorgaans voor de klas als leerkracht op het Sint-Lievenscollege, als externe vakbegeleider binnen de Educatieve Master Klassieke Talen aan de UGent of als lesgever bij het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen. Ben je als leerling gefascineerd door programmeren of als leerkracht op zoek naar digitaal lesmateriaal rond artificiële intelligentie, computationeel denken of virtual reality? Dan ben je bij hem aan het juiste adres!

Cursuscode: 24/INF/037A

Digitaal lesmateriaal inbegrepen

Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

eigen laptop