Je bent hier:
Reageren op agressie-incidenten: een praktijkgericht stappenplan (s.o.)
Reageren op agressie-incidenten: een praktijkgericht stappenplan (s.o.)
Iedereen die in het onderwijs werkt, kan te maken krijgen met agressief gedrag: door leerlingen, maar soms ook door ouders of collega’s. Agressie komt vaak onverwacht en in ieder geval nooit op het goede moment. Soms kom je in een escalatie terecht, die je maar moeilijk kan keren. Of het nu over verbale, psychologische of fysieke agressie gaat, ernstige of eerder subtiele incidenten, in de klas, op de speelplaats, aan de schoolpoort…: het is niet altijd makkelijk om er goed mee om te gaan en de impact ervan kan groot zijn.
Hoe kan je dan best handelen bij agressie? Wat zeg je (niet)? Wat met lichaamstaal? Hoe zorg je ervoor dat je je kalmte bewaart? Wat met omstaanders? En hoe ga je achteraf om met de gevolgen van een agressie-incident? Tijdens deze nascholing zoek je samen met collega’s naar antwoorden op deze vragen.
Programma
De focus van deze nascholing is het moment van het agressie-incident. Je overloopt stap voor stap mogelijkheden, aandachtspunten en valkuilen.
Volgende thema’s komen aan bod:
- Twee soorten agressie, het fysiologisch verloop van een agressie-incident, impact ervan op dader én op jezelf: een korte update.
- Strategieën om efficiënt te reageren op het moment van het agressieve gedrag: kalmeren, confronteren en ontmijnen, zowel met woorden als lichaamstaal. We hebben daarbij ook oog voor veiligheidstips in extreme situaties.
- Hoe kunnen collega’s elkaar tijdens een agressie-incident ondersteunen?
- Emoties (voor, tijdens en na de feiten): eigen emoties van onmacht, angst, kwaadheid… goed kanaliseren.
- Herstel na een agressie-incident.
Werkvormen: Korte theoretische inleidingen en oefeningen wisselen elkaar af. Tijdens de oefeningen sluiten we zo goed mogelijk aan bij jouw ervaringen.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- heb je inzicht in hoe een agressie-incident zich ontwikkelt;
- kan je een aantal effectieve reactiestrategieën hanteren in geval van agressief gedrag;
- voel je je sterker en veiliger in de omgang met leerlingen, ouders en collega’s;
- kan je makkelijker rustig blijven in confrontatie met agressief gedrag;
- kan je kritisch reflecteren over je eigen handelen bij agressie.
Doelgroep
Alle personeelsleden (buitengewoon) secundair onderwijs.
Begeleiding
Hilde Leonard, zelfstandig nascholer, is gespecialiseerd in het omgaan met en voorkomen van allerlei vormen van 'moeilijk' gedrag van kinderen en jongeren en het versterken van sociale vaardigheden. Ze is auteur van twee boekjes over agressie in resp. onderwijs en jongerenwerk en is initiatiefnemer van het Vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school, www.NAGVopschool.be.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/143ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 13 mei 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus