Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Wiskunde - Wetenschappen - STEM / Informaticawetenschappen   Realiseer de leerplandoelen fysica 3de jaar met activerende werkvormen

Realiseer de leerplandoelen fysica 3de jaar met activerende werkvormen

Tijdens deze nascholing ga je kennismaken met enkele uiteenlopende werkvormen die allemaal hetzelfde doel hebben: de leerlingen op zo’n manier aan het werk zetten dat ze enthousiast worden van wat ze leren en ook van hoe ze dit zelf leren. De verantwoordelijkheid van de leerlingen in het eigen leerproces wordt op deze manier sterk vergroot.

Je zal met een minimum aan (extra) lesvoorbereiding en zonder lestijdverlies conform het leerplan werken.

Programma

Tijdens deze nascholing maak je kennis met een aantal werkvormen en programma’s die je kan gebruiken om in je lessen fysica te differentiëren en ze actiever te maken. Je kan hiermee nadien direct aan de slag in je klas.

Voorbeelden:

  • Vectoren samenstellen m.b.v. een les in open lucht, na het behandelen van de stelling van Pythagoras in de lessen wiskunde (vakoverschrijdend, maar te realiseren in de lessen fysica).
  • Differentiëren bij het opstellen van een practicumverslag (verantwoordelijkheid wordt bij de individuele leerling gelegd, er is niet langer één cijfer per groep).
  • Bijzonder eenvoudig practicum druk om kwalitatief alle grootheden en de formule te achterhalen.
  • Beduidende cijfers, omzettingen en standaardnotatie inoefenen via zelfcorrigerende testen (google forms) met onmiddellijke feedback: verantwoordelijkheid in het eigen leerproces ligt bij de leerling.
  • Formules omvormen met Excel werkblad (geoptimaliseerd voor mobiel gebruik) ter vervanging van het ‘driehoekje’ vaak aangeleerd in de eerste graad.
  • Gedifferentieerd practicum bepalen massadichtheid.
  • Uitgebreide zelfreflectie van het eerste echte 'werk'examen fysica (maart) m.b.v. google formulieren, werkpunten en eventueel remediëringstraject worden hieraan gekoppeld.

Doelstellingen

Leerkrachten

  • beschikken over onmiddellijk inzetbare alternatieve werkvormen om concrete leerplandoelen te realiseren.
  • zien dat activerende werkvormen, mits goed gekaderd, lestijd winst kunnen opleveren.
  • kunnen tijdens de lessen differentiëren, gebruikmakend van de activerende werkvormen.

Doelgroep

Alle leerkrachten fysica derde jaar die op zoek zijn naar

  • boeiende werkvormen die in overeenstemming zijn met het leerplan
  • alternatieve manieren om de leerinhouden gedifferentieerd over te brengen

Basis digitale voorkennis is niet echt nodig; er wordt gewerkt met een kant en klaar Excel werkblad en lesmateriaal.
Wetenschappelijke voorkennis is gewenst tot op het niveau van het leerplan.

Begeleiding

Bert De Weirdt gaf gedurende bijna 20 jaar wetenschapsvakken in verschillende ASO-scholen, voornamelijk in het Sint Jozefinstituut (Essen) en Instituut Heilig Hart (Kalmthout). De laatste jaren legde hij zich specifiek toe op het gebruik van ICT en alternatieve werkvormen tijdens de lessen. Hij gaf hierover ook reeds verschillende nascholingen (DSKO en CNO) en workshops (VeLeWe-congres). Hij werkt nu als zelfstandige nascholer, ontwikkelaar en producent van didactische materialen en bijlesgever.

Praktisch

Cursuscode: 21/FYS/040A


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Clara Wouters, 03 265 17 03, Clara.Wouters@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 6 oktober 2021 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen