Redelijke aanpassingen implementeren op schoolniveau: van concept naar praktijk. Laat je niet afschrikken! - AFGELAST
Redelijke aanpassingen zijn een belangrijke hefboom voor het realiseren van inclusief onderwijs. Maar hoe organiseer je dat binnen de school? Hoe stuur je het schoolteam hierrond aan? Naast een pedagogisch/didactische hefboom heeft het concept redelijke aanpassingen ook een belangrijke juridische dimensie. Het is dus in het belang van alle betrokkenen (school ouders, leerling) om een goede kennisbasis te hebben over redelijke aanpassingen en zo tot een werkbare en correcte werkwijze te komen binnen de school.
Programma
In de voormiddag verkennen we zowel de juridische als pedagogische aspecten van het concept ‘redelijke aanpassingen (input + onderwijsleergesprek).
In de namiddagsessie ga je actief in kleine groep aan slag met eigen casussen en volgende vragen: Hoe komen we in de school tot ‘goede’ redelijke aanpassingen? Wat zijn valkuilen en suggesties? Wat betekent dat voor de school? Hoe implementeren we dat in onze werking?
Doelstellingen
De deelnemer
- kent het belang van het concept ‘redelijke aanpassingen’ (RA) voor het onderwijs;
- kent de juridische consequenties inherent aan RA;
- kan RA plaatsen binnen de zorgvisie, -beleid van de school en het zorgcontinuüm in het bijzonder;
- kan richting geven en het team ondersteunen i.f.v. het pedagogisch/didactisch invullen van RA;
- kan meedenken vanuit de beeldvorming (HGD of ICF) om tot RA te komen voor een leerling;
- kan het kader hanteren om de disproportionaliteit van redelijke aanpassingen bepalen.
Doelgroep
Directies, TAC’s, beleidsmedewerkers.
Begeleiding
Beno Schraepen is lector orthopedagogiek en onderzoeker aan de AP Hogeschool. De voorbije 20 jaar volgt hij via diverse onderzoeken en (inter)nationale projecten de evoluties rond inclusie in het onderwijs en andere levensdomeinen. Hij geeft vorming en coacht, begeleidt diverse onderwijsprofessionals en scholen in hun zoektocht naar meer inclusie in de klas.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Mee te brengen door cursist
Laptop, tablet,...
Verwachte voorbereiding door deelnemer
De zorgvisie en het beleid van de school, een concrete casus voor het bepalen van redelijke aanpassingen, vragen.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.