Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Evaluatie   Rekenmoeilijkheden in het derde leerjaar herkennen, begrijpen en opvangen

Rekenmoeilijkheden in het derde leerjaar herkennen, begrijpen en opvangen

In het derde leerjaar automatiseren de kinderen de basisvaardigheden van rekenen en passen ze deze toe in complexe procedures. Het cijferend rekenen, het omgaan met grote delingen en vermenigvuldigingen, het handig rekenen… geen sinecure, zeker niet voor rekenzwakke kinderen.

In deze nascholing bekijk je wat er kan mislopen, waar de moeilijkheden vandaan komen en vooral hoe jij de kinderen als leerkracht of vanuit een zorgcontext optimaal kan ondersteunen.

Programma

Tijdens de nascholing bekijken we het getalinzicht tot 1000, de vier hoofdbewerkingen, het cijferend rekenen en het handig rekenen. De leerlijn van de breuken is niet opgenomen.
We bespreken kort hoe moeilijkheden kunnen ontstaan en wat de impact van vroegere hiaten zijn. Maar we gaan vooral in op de wijze waarop jij de kinderen kan helpen. Dit gaat zowel over redelijke aanpassingen van de methode, specifieke ondersteuningstechnieken voor de kinderen als over de beslissing wanneer bijkomende hulp aangewezen is. En steeds bekijken we ook speelse oefenvormen. Tijdens de demonstraties van deze spellen gaan we volop rekenfouten maken zodat de toepassing van de ondersteuningstechnieken heel concreet wordt.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • hebben zicht op de oorzaken van rekenmoeilijkheden binnen de rekenwereld tot 1000;
  • begrijpen de (foutieve) redeneringen die kinderen soms maken;
  • kennen de ondersteuningstechnieken;
  • beschikken over een schat aan speelse oefenideeën.

Doelgroep

Leerkrachten van het 3de leerjaar en zorgleerkrachten.

Verder ook interessant voor leerkrachten uit het secundair onderwijs, B-stroom.

Begeleiding

Hilde Heuninck werkt sinds 1982 als logopediste en specialiseerde zich volop in het begeleiden van kinderen met leermoeilijkheden. In haar werk zoekt ze steeds naar die strategieën, ondersteuningen, werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en ontwerpt ze spellen die hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.

Praktisch

Cursuscode: 24/LAG/082A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 29 november 2024 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen