Je bent hier:   Relationele en seksuele vorming binnen superdiverse klassen - AFGELAST

Relationele en seksuele vorming binnen superdiverse klassen - AFGELAST

Deze nascholing werd in het verleden door CNO aangeboden met de titel Praten met multiculturele klassen over seksualiteit en relaties.

Hoe begin je een gesprek of vorming over relaties en seksualiteit en hoe rond je het respectvol af? Wat als je het referentiekader van de leerling niet kent? Wat kan je vragen en wat kan helpen om de jongere hierover te laten praten? Welk materiaal is cultuursensitief? We besteden zowel aandacht aan individuele gesprekken als lesgeven over relaties en seksualiteit.

In een multiculturele klas komen heel wat jongeren samen met een zeer diverse achtergrond. Hun kennis over relaties en seksualiteit is niet altijd even uitgebreid, bij gebrek aan voorlichting. Om tegemoet te komen aan de noden van deze jongeren, bieden wij je in deze workshop cultuursensitieve tips en tools aan.

Het programma is tweezijdig, zowel gericht op het begeleiden van groepen als het aangaan van individuele gesprekken rond relaties en seksualiteit, en houdt in:

• een aantal relevante theorieën rond diversiteit + enkele werkvormen op basis van deze theorieën om met je klas uit te proberen;
  • groepsgesprekken rond seksualiteit: aandacht voor begeleidershouding bij relationele en seksuele vorming in multiculturele groepen;
  • individuele gesprekken rond seksualiteit: hoe 1-op-1 gesprekken aangaan met jongeren;
  • kennismaken met enkele relevante tools, methodieken en spelvormen die in te zetten zijn binnen een superdiverse klas (met extra aandacht voor zanzu.be).

De deelnemers:

• krijgen inzicht in een aantal relevante theorieën rond diversiteit;
  • weten welke aandachtspunten als begeleider belangrijk zijn bij het bespreken van een thema relaties en seksualiteit in een superdiverse groep;
  • deelnemers kunnen een 1-op-1 gesprek rond relaties en seksualiteit proactief aangaan aan de hand van een gespreksmodel;
  • maken kennis met een aantal relevante methodieken die inzetbaar zijn in superdiverse klassen.

De deelnemers geven idealiter les in het secundair onderwijs en werken met een diverse doelgroep. We staan stil bij hoe het thema relaties en seksualiteit aan te pakken in superdiverse groepen, dus er moet een zekere affiniteit zijn met dit thema. Ervaring met het lesgeven over dit thema is niet vereist. We streven ernaar om door de vele tips en tricks, alsook de materialen, de deelnemers naar huis te laten gaan met ideeën voor de praktijk.

Tara De Laet is orthopedagoge, seksuologe en voltooide vorig jaar haar SLO-opleiding. Als educatief medewerker deskundigheidsbevordering bij Sensoa geeft zij vorming aan intermediairs van jongeren over relationele en seksuele vorming.

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.