Je bent hier:
Schooluitval voorkomen bij jongeren met ASS en/of hoogbegaafdheid
Schooluitval voorkomen bij jongeren met ASS en/of hoogbegaafdheid
De pandemie zette dit probleem op scherp, maar schooluitval dreigt sowieso meer bij jongeren op het spectrum van ASS en/of hoogbegaafdheid. Dit is te wijten aan de specifieke uitdagingen waarmee deze leerlingen kampen. In deze nascholing krijg je zicht op die uitdagingen en worden handvaten aangereikt om deze leerlingen te ondersteunen en zo schooluitval te voorkomen. Theoretische kaders komen aan bod, maar je wordt vooral geïnspireerd vanuit een ruime praktijkervaring van de lesgever als leraar, leerlingenbegeleider, coach en moeder van jongeren in deze specifieke doelgroep.
Programma
In de voormiddag gaan we eerst dieper in op recente wetenschappelijke kaders rond ASS en hoogbegaafdheid, steeds met het oog op de praktijk en doorspekt met voorbeelden vanuit die praktijk. Op die manier verwerf je inzicht in de uitdagingen waarmee leerlingen op het spectrum te maken krijgen. Vervolgens bekijken we hoe we deze doelgroep kunnen ondersteunen volgens de fases van het zorgcontinuüm (ZC) om toch school te blijven lopen. We focussen op brede basiszorg en preventieve maatregelen, maar bekijken ook mogelijkheden die zich hoger in het continuüm bevinden en ingezet kunnen worden eens een leerling gedurende een periode uitvalt. We bekijken welke actoren ons kunnen helpen in de verschillende fases van het ZC met oog voor de veerkracht van de leraar en haalbaarheid voor het schoolteam. In de voormiddag ligt de focus op doceren, maar er is ook uitwisseling in kleinere groepen. We mikken op maximale interactie.
In de namiddag gaan we aan de slag met jullie casussen. Via verschillende intervisietechnieken bespreek je meerdere casussen in deelgroepen om tijdens een slotmoment de belangrijkste inzichten in plenum te delen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je meer inzicht in ASS volgens het biopsychosociaal model en onderscheid je het cognitieve en het zijnsluik van hoogbegaafde jongeren;
- herken je uitdagingen en specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen op het spectrum en waardeer je daarnaast hun karakteristieke kwaliteiten;
- zet je deze inzichten in om kwaliteitsvolle ondersteuning aan te bieden op maat van de jongere met oog voor de behoeften van de leraar;
- kan je zinvolle maatregelen selecteren om in te zetten binnen de brede basiszorg, verhoogde zorg en uitbreiding van zorg en ken je actoren die een rol kunnen opnemen in de verschillende fasen van het zorgcontinuüm;
- sta je ervoor open om te leren van en met elkaar en ervaar je dat je er niet (langer) alleen voor staat.
Doelgroep
Leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren, leraren en beleidsteams secundair onderwijs die te maken krijgen met deze doelgroep. Ook voor opvoedend personeel en opvoeders in onderwijsinstellingen kan deze nascholing waardevolle inzichten en tips voor de praktijk opleveren.
Begeleiding
Tania Van Passen werkte ruim 20 jaar als leraar en leerlingenbegeleider in verschillende graden en finaliteiten. Ondertussen geeft ze les aan de Educatieve Master van de UAntwerpen, is ze pedagogisch begeleider leren leren en heeft ze een eigen coachingbedrijf voor jongeren met leer- en motivatieproblemen en hun ouders/leraren.
Praktisch
Cursuscode:
24/LZG/051ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
jouw eigen casus
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Ten laatste een week voor de start bezorg je jouw eigen casus aan de lesgeefster. Zo kan zij de casussen groeperen en bekijken of en hoe alle casussen aan bod kunnen komen tijdens deze nascholing.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 19 februari 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.