Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Wiskunde - Wetenschappen - STEM / Informaticawetenschappen   SOS-klimaat: een iSTEM-project rond klimaatverandering

SOS-klimaat: een iSTEM-project rond klimaatverandering

Je bent leerkracht STEM en op zoek naar een concreet uitgewerkt project. Je bent geïnteresseerd in de specifieke iSTEM-didactiek vertrekkend vanuit enkele basisprincipes zoals integratie en relevantie waarbij leerlingen onderzoekend en ontwerpend aan de slag gaan. Deze hands-on workshop is dan zeker iets voor jou.

Programma

In deze nascholing maak je kennis met het iSTEM-project ‘SOS Klimaat!’, een iSTEM project waarin de leerlingen op een wetenschappelijke manier naar de klimaatverandering kijken.

Je ervaart zelf enkele concrete activiteiten uit het project, zoals het leren stellen van een onderzoeksvraag. Er wordt ook ruimte voorzien voor reflectie over de STEM-aanpak, werkvormen en evaluatievormen (learning by reflecting).

Enkele leerkrachten getuigen hoe zij met dit iSTEM-lesmateriaal aan de slag gingen in hun klas.

We willen dat je naar huis gaat met een concrete planning hoe je dit project in jouw klas kan uitvoeren (learning by doing).

Tijdens de workshop gaan we aan de slag met een (digitale) leerlingenbundel en leerkrachtenhandleiding.

Doelstellingen

Leerkrachten

  • krijgen een totaal overzicht van het iSTEM project ‘SOS Klimaat!’. Het leerlingenmateriaal, de centrale uitdaging, de concrete lesdoelen, koppeling met de eindtermen, handleiding, evaluatiemomenten … worden beschikbaar gesteld.
  • maken kennis met de aanpak van het stellen van een onderzoeksvraag in een eerste graad.
  • zien voorbeelden van enkele leerkrachten die dit project reeds uitgetest hebben in hun klas.
  • reflecteren over de lesaanpak en vertalen dit naar hun context.
  • maken een concrete planning om dit project in hun klas uit te rollen.

Doelgroep

Alle leerkrachten STEM van de eerste graad van het secundair onderwijs. Dit project is ontwikkeld voor de  basisopties STEM-wetenschappen en STEM-technieken.

Specifieke voorkennis wordt niet verwacht.

Begeleiding

Marie-Paule Buyse heeft lesgegeven en was achtereenvolgens studentenbegeleider aan de Faculteit Wetenschappen (KU Leuven), onderwijsondersteuner en adviseur onderwijs- en internationaal beleid aan de Faculteit Ingenieurswetenschappen (KU Leuven). In 2017 werd zij projectmedewerker van STEM@School en is nu vanuit de KU Leuven actief als medewerker in de cel iSTEM inkleuren.

Katrien Vyvey is vakdidactisch onderzoeker Fysica en STE(A)M aan de UCLL hogeschool, campus Diepenbeek.  Vanuit die functie is ze ook actief lid van de cel iSTEM inkleuren en gaf ze o.a. mee vorm aan het project SOS klimaat.

Praktisch

Cursuscode: 20/STM/047A

Aangezien het leerlingenmateriaal en handleiding voor de leerkracht meer dan 100 pagina's telt wordt er een digitale syllabus voorzien.


Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Clara Wouters, 03 265 17 03, Clara.Wouters@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Breng een (opgeladen) laptop of tablet mee om het digitale materiaal te kunnen raadplegen.

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 21 juni 2021 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen