Spellingsmoeilijkheden in de lagere school - live online nascholing
Spellingsmoeilijkheden belemmeren in belangrijke mate de ontwikkelingskansen van kinderen. Je eigen gedachten kunnen formuleren en in tekstuele vorm weergeven, is in onze maatschappij een belangrijke vaardigheid. Kinderen met deze moeilijkheden hebben dan ook recht op onze kwaliteitsvolle ondersteuning.
Deze nascholing richt zich op de hulp die jij als leerkracht of zorgleerkracht aan kinderen met spellingsmoeilijkheden kan bieden.
Programma
Eerst bespreken we het ontstaan van spelling en de moeilijkheden die kinderen bij het verwerven van de spellingsregels kunnen ondervinden. We bekijken hier ook hoe je een dictee kwalitatief kan analyseren.
Het grootste deel van de dag besteden we aan concrete spellingssituaties. Telkens bekijken we waarom het mis kan lopen en wat jij daar als leerkracht binnen jouw klas of binnen de zorg aan kan doen. Bij iedere topic bespreken we ook speelse oefenvormen. Achtereenvolgens bekijken we de spelling van de klankzuivere woorden, de open en gesloten lettergrepen, eind 'd', omgaan met 'ei/ij', de werkwoordvervoeging en het opnemen van onthoudwoorden.
De aanpak die we binnen de nascholing bespreken, is erop gericht om naast de bestaande methode gebruikt te worden.
Het praktische deel van deze nascholing is in eerste instantie gericht op het begeleiden van kleine groepen kinderen, delen ervan kunnen zeker in hoekenwerk toegepast worden.
Doelstellingen
De deelnemers:
- hebben inzicht in het ontstaan van spellingsmoeilijkheden;
- kennen meerdere alternatieve instructiewijzen;
- gaan naar huis met concrete ideeën voor speelse oefenvormen.
Doelgroep
Leerkrachten uit de 2de en 3de graad van het lager onderwijs, alsook zorgleerkrachten.
Ook interessant voor leerkrachten uit het SO, B-stroom en voor begeleiders van leerlingen uit de OKAN-klas.
Begeleiding
Hilde Heuninck werkt sinds 1982 als logopediste en specialiseerde zich volop in het begeleiden van kinderen met leermoeilijkheden. In haar werk zoekt ze steeds naar die strategieën, ondersteuningen, werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en ontwerpt ze spellen die hen motiveren om dit inzicht in te oefenen. Ze geeft heel frequent bijscholingen waarin ze de ervaring uit de therapeutische setting deelt met collega’s en leerkrachten.
Praktisch
Cursuscode:
21/LAG/081ADigitaal cursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
De spellingsmethode waarmee je werkt op school.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 10 december 2021 |
09:00u |
16:00u |
via afstandsonderwijs (Zoom) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.