Spreekkansen verhogen van okan & ex-okan leerlingen
Anderstalige nieuwkomers hebben het vaak moeilijk om abstractere lesinhouden te verwerken. Dat is wat wij als leraar zelf ook aanvoelen in onze lessen. Maar hoe ga je dat remediëren? Onderzoek wijst uit dat werken aan de mondelinge basistaalvaardigheid van leerlingen veel resultaat kan opleveren. Deze vorming wil uitzoeken hoe je dat concreet kan aanpakken, zowel in een 1ste fase (in de okan – klas) als in een 2de fase (vervolgonderwijs van ex-okan lln. of lln. met een andere thuistaal).
Programma
We doorlopen het leerproces en gaan na hoe er in de verschillende onderdelen extra spreekkansen ingebouwd kunnen worden:
- het opstarten van een nieuw thema,
- het inoefenen van woordenschat,
- het trainen van vakgebonden vaardigheden.
Daarnaast staan we stil bij enkele veelvoorkomende struikelblokken in spreekvaardigheidsonderwijs:
- klasmanagement: hoe zet je alle leerlingen actief aan het werk in moeilijkere klassen, zonder dat dit tot chaos leidt?
- differentiatie: welke werkvormen kan je inzetten om voor àlle leerlingen vooruitgang te boeken?
- evaluatie: hoe breng je de evolutie van de leerling in kaart en geef je gerichte feedback?
Doelstellingen
- De leraar heeft inzicht in het proces van de 2de taalverwerving bij okan–leerlingen;
- De leraar beschikt over een set van tools die hij kan inzetten om taalkansen te creëren in zijn lessen;
- De leraar ziet ook het ruimere plaatje, waardoor hij actief zijn collega’s kan gaan coachen in taalstimulerend lesgeven.
Doelgroep
Leerkrachten secundair onderwijs die geconfronteerd worden met ex-okan leerlingen.
Zowel leerkrachten Nederlands, remedial teachers als leerkrachten van praktijk- of zaakvakken die hun onderwijs meer taalverwervingsgericht willen maken.
Begeleiding
Stien Fonteyn, okan leraar & vervolgschoolcoach Sint Lodewijk Antwerpen.
Praktisch
Cursuscode:
19/NT2/017ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 4 november 2019 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.