Start to STEM (herhaling 1)
Ben je een beginnende STEM-leerkracht, of zelfs al wat ervaren, maar ben je nog steeds wat zoekend naar nieuwe inzchten en ideeën? In dit traject ervaar je wat STEM is, leer je enkele basisinzichten over wat STEM wel en niet is en verdiep je je in verschillende facetten van STEM.
Dit traject kan je volgen als individuele leerkracht.
Programma
Module 1: Kennismaking met STEM
Je maakt kennis met STEM door zelf een STEM-project te doorlopen (learning by experiencing). Bij het project dat je doorlopen hebt, hoort een koffer die je kan ontlenen zodat dit materiaal makkelijk transfereerbaar is naar jouw context en leerlingen. Je kan met dit materiaal onmiddellijk aan de slag. Maar het is ook belangrijk even stil te staan bij wat kwaliteitsvolle STEM-activiteiten nu precies zijn. Je komt zelf tot enkele belangrijke principes van goed STEM-onderwijs.
Module 2: Toepassen op (eigen) lesmateriaal
De inzichten uit module 1 worden nu toegepast op jouw context. Idealiter vertrek je vanuit je eigen materiaal (een bestaand techniek of ander project, een labo, een bedrijfsbezoek of zelfs een gewone lesactiviteit). In kleine teams denk je na hoe je jouw materiaal kan verSTEMmen in kleine stapjes en zo te streven naar meer kwaliteitsvol STEM-onderwijs. Zo kan je naar huis gaan met (naast het bestaand STEM-project uit module 1) concrete handvaten om iets binnen jouw eigen lessen uit te testen.
Aangewezen is ook om je te verdiepen in de evaluatie van STEM via de nascholing ‘iSTEM evaluatie-instrument voor STEM-projecten’.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- ervaar je wat STEM is aan de hand van een bestaand STEM-project;
- verwerf je inzicht in de principes van STEM-onderwijs;
- pas je de principes van iSTEM toe op (eigen) bestaand lesmateriaal;
- verSTEM je je (eigen) lesmateriaal;
- reflecteer en ontwerp je in kleine teams.
Doelgroep
Beginnende of zoekende STEM-leerkrachten.
Geen specifieke voorkennis vereist.
Begeleiding
De nascholing wordt verzorgd door twee iSTEM-coaches (https://www.istem.be/wie-zijn-we/).
De cel iSTEM Inkleuren bundelt de expertise van vele partners om leerkrachten te ondersteunen in het vormgeven van hun STEM-onderwijs. Dit doen we via coaching op maat, nascholing en aanbieden van inspiratievol materiaal.
Praktisch
Cursuscode:
24/STM/092BSyllabus inbegrepen.
Heb je al wat ervaring in STEM maar blijf je met vragen zitten of je materiaal voldoende STEM-proof is? In de nascholing ‘STEM voor gevorderden’ (24/STM/093B) herhalen we de basisinzichten kort en pas je deze toe op eigen materiaal.
Je kan je ook verdiepen in de evaluatie van STEM via de nascholing ‘iSTEM evaluatie-instrument voor STEM-projecten’.
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
opgeladen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 4 februari 2025 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.