Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Wiskunde - Wetenschappen - STEM / Elektriciteit en elektronica   STEM en computationeel denken? Een perfecte match!

STEM en computationeel denken? Een perfecte match!

‘Computationeel denken’ integreren in STEM-vakken is perfect haalbaar. Geschikte didactische werkvormen en toegankelijke activiteiten creëren, kan best uitdagend zijn. Geen nood! Tijdens deze nascholing maak je kennis met de concepten computationeel denken in de tweede graad. Je verkent inspirerende voorbeelden en je gaat hier zelf mee aan de slag.  Met deze input heb je een stevige basis om met jouw leerlingen doelgericht aan de slag te gaan!

Programma

Op basis van enkele korte activiteiten fris je het STEM-kader en de basisconcepten computationeel denken van de eerste graad op. Vervolgens pas je zowel de principes van programmeren (sequentie, herhalingsstructuur, keuzestructuur) en de elementen van programmeertalen (variabelen, datatypes, operatoren, parameters, condities, procedures of functies) toe.  Er worden zowel eenvoudige oefeningen in Scratch, als in MakeCode (zowel Blockbased als in JavaScript) als in Python gemaakt. In de namiddag ga je verder aan de slag met verschillende integratieopdrachten die je inspiratie bieden om nadien zelf computationeel denken in je STEM-vak te integreren. Na deze opstap steek je zelf de handen uit de mouwen en creëer je met de nodige tips en trucs een module met uitdagende, originele en plezante activiteiten.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • krijgen via verschillende programmeeropdrachten voldoende inzicht in de principes van computationeel denken;
  • integreren computationeel denken in STEM-opdrachten;
  • gebruiken een grafische programmeertaal;
  • bouwen een module computationeel denken geïntegreerd in STEM-activiteiten uit.

Doelgroep

Leerkrachten van de tweede graad secundair onderwijs.

Je beschikt over een beperkte kennis van de basisconcepten computationeel denken in de eerste graad.

Nood aan een opstapje om te weten wat computationeel denken precies inhoudt? Op 16 november gaat de online webinar ‘Computationeel denken? Haalbaar in jouw vak’ door waarbij de opgefriste programmeerconcepten toegepast worden op je vak. Voor beide nascholingen kan je je via de CNO-website inschrijven.

Begeleiding

Morgane Kruglanski en Elisa David zijn reeds vanaf de opstart van de coding-academy CodeFever en haar spin-off FTRPRF betrokken bij het ontwikkelen en onderwijzen van het lesmateriaal. De kennis die CodeFever jaarlijks overlevert aan 6.500 jongeren na de schooluren, wil FTRPRF graag vertalen naar het onderwijs.

Praktisch

Cursuscode: 21/STM/064A


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop en lader.

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 7 december 2021 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen