STEM kan je niet evalueren, of toch wel? Procesevaluatie van STEM in het basisonderwijs (afgelast)
Misschien voel je je als leraar kleuter- of lager onderwijs nog wat onzeker bij STEM? Of misschien gebruik je STEM al geregeld in de klas, maar ben je op zoek naar een manier om de vaardigheden van je leerlingen gerichter te monitoren in functie van evaluatie of observatie?
Programma
We starten met een situering van STEM in het kleuter- en lager onderwijs. Dit gebeurt aan de hand van een eenvoudige praktische opdracht, die we verruimen naar onderzoekend leren en de globale STEM-didactiek. Vervolgens wordt de link gelegd met procesevaluatie, waarbij zowel de kinderen als de leerkracht zelf op verschillende manieren de STEM-competenties kunnen evalueren. We zetten in op zelf- en peerevaluatie, formatief en summatief evalueren, aftoetsen van ontwerpcriteria, enz. Bij deze oefening wordt tijdens de workshop gedifferentieerd voor kleuter- en lager onderwijs. We kijken ook verder dan de klas en kaderen het belang van een schoolbrede aanpak en een goede communicatie.
Doelstellingen
Na deze nascholing:
- weet je goed wat STEM inhoudt en zie je kansen om dit toe te passen in je klas (kleuter of lager);
- kan je de STEM-vaardigheden bij je leerlingen observeren en evalueren (procesevaluatie, zelf- en peerevaluatie …).
Doelgroep
Leraren kleuter- en lager onderwijs, directies, beleidsmedewerkers, ict-coördinatoren, zorgleerkrachten.
Enige voorkennis van STEM is een pluspunt, al start de nascholing wel met een luik over de didactiek van STEM.
Begeleiding
Jozefien Schaffler is lerarenopleider in de Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs van de Arteveldehogeschool. Daar is ze mee verantwoordelijk voor de vakken met een focus op wereldoriëntatie en onderzoekend leren. Daarnaast is ze als onderzoeker betrokken bij projecten rond STEM en onderzoekend leren in kleuter- en lager onderwijs. Ze is co-auteur van het boek “Jonge kinderen, grote onderzoekers, en de leraar?”
Kirsten Devlieger is lerarenopleider in de Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs van de Arteveldehogeschool. Hij doceert onderwerpen in verband met informatie- en onderzoeksvaardigheden, wiskundige initiatie bij jonge kinderen, onderzoekend leren, multimedia, psychologie en pedagogie. Daarnaast is hij als onderzoeker betrokken bij projecten rond STEM en onderzoekend leren in kleuter- en lager onderwijs. Hij is co-auteur van onder andere de boeken “Jonge kinderen, grote onderzoekers, en de leraar?”, “Verder kijken dan de hype” en “school in beweging”.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.