Je bent hier:
STEM-projecten met Arduino - basis (herhaling 1)
STEM-projecten met Arduino - basis (herhaling 1)
Arduino is een populaire manier om waardevolle links te maken met de vier STEM-domeinen en om leerplandoelen te bereiken rond computationeel of algoritmisch denken, rond analyse en realisatie van een systeem in functie van bepaalde criteria, rond communicatieprotocollen en rond mens-machine interfaces.
Het meten van verschillende fysische grootheden en het aansturen van verschillende actuatoren wordt stapsgewijs behandeld. Je zal de kans krijgen om grafisch programmeren naast tekstueel coderen te gebruiken om zo de keuze te maken die voor jou en jouw leerlingen het beste past.
Vervolgens werken we verschillende schakelingen en bijhorende programma's uit die meteen toe te passen zijn in jouw STEM-klaspraktijk en krijg je ruim de tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan.
Programma
Na een inleiding waarin we op een heel praktische manier de voor- en nadelen tonen van de verschillende types Arduino-hardware en de verschillende keuzes i.v.m. Arduino-software, gaan we vrij snel praktisch aan de slag. Zo leer je o.a. hands-on een aantal actuatoren aansturen en een aantal sensoren inlezen. Je maakt zelf een keuze uit het aanbod.
Tot slot leren we een aantal manieren om de gemeten waarden te visualiseren. Tijdens deze oefeningen bieden we regelmatig kapstokken aan om de link met de vier STEM-domeinen te maken.
Al het meegeleverde lesmateriaal is vrij aan te passen en is meteen inzetbaar in jouw klaspraktijk.
Programma:
- Arduino – keuze van hardware (UNO, Leonardo, Breadboard…);
- Arduino – keuze van software (IDE, C, Snap4Arduino, Ardublock, Blockly);
- aansturen actuatoren: led, RGB-led, warmte genereren, DC motor, servomotor;
- inlezen sensoren: schakelaar, potentiometer (hoekmeting), temperatuurmeting, lichtmeting;
- visualiseren van resultaten via computerscherm.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing kan je
- leerplandoelen bereiken rond:
- computationeel of algoritmisch denken;
- analyse en realisatie van een systeem in functie van bepaalde criteria;
- communicatieprotocollen;
- mens-machine interfaces.
- een verantwoorde keuze maken voor Arduino-hardware;
- een verantwoorde keuze maken voor Arduino-software;
- zelfstandig een aantal actuatoren aansluiten en ze correct programmeren;
- zelfstandig een aantal sensoren aansluiten en ze correct programmeren;
- zelfstandig de gemeten sensorwaarden visualiseren.
Doelgroep
Leerkrachten eerste graad STEM, techniek en technische activiteiten en leerkrachten tweede graad STEM, wetenschappen en elektronica.
Een basiskennis van programmeren of elektronica is wenselijk, maar geen vereiste.
Begeleiding
Bart Huyskens, reeds meer dan 20 jaar leraar elektronica en ICT aan het Sint-Jozefinstituut in Schoten. Als STEM-coördinator was hij mee verantwoordelijk voor de uitbouw van een aantal weldoordachte STEM-richtingen. Daarnaast geeft hij nascholingen en ontwikkelt hij lesmateriaal voor kwalitatief en betaalbaar STEM-onderwijs. Bekijk zijn website via www.e2cre8.be en www.stemzone.be.
Praktisch
Cursuscode:
22/STM/044BJe kan 's morgens een broodje bij de lesgever bestellen en betalen. Eigen lunchpakket is zeker mogelijk.
Voor alle deelnemers is er een PC met de gebruikte software ter beschikking. Tijdens deze nascholing gebruik je Brainbox AVR bordjes, actuatoren en sensoren, deze worden ook voorzien voor alle deelnemers.
Deelnemers kunnen geheel vrijblijvend ook een eigen set ter waarde van 75 euro aanschaffen bij de lesgever.
Jouw bijdrage: 175 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 23 januari 2023 |
09:00u |
16:00u |
Sint-Jozefinstituut, Jozef Hendrickxstraat 153, 2900 Schoten |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.