Je bent hier:   STEM-projecten met Arduino voor de 3de graad

STEM-projecten met Arduino voor de 3de graad

Arduino kan ook in de 3de graad worden ingezet om waardevolle links te maken met de 4 STEM-domeinen.

Tijdens het schooljaar 2017-2018 deden we een ruime ervaring op met verschillende types sensoren. Die vele 10-tallen uren ervaring willen we met jullie delen op 1 dag.

We behandelen in deze nascholing de werking, aansluiting en programmering van verschillende sensoren zodat die nadien in diverse STEM-klasprojecten kunnen worden ingezet.

Onderstaande sensoren komen hierbij aan bod:

• CO2-meting
  • Fijn stof
  • Luchtvochtigheid
  • Licht
  • Geluid (dB)
  • Snelheid en Versnelling (d.m.v. lichtsluizen)
  • Spectrofotometrie (d.m.v. RGB en IR led)
  • PH-meting

Dit is per uitzondering geen echte hands-on nascholing zoals u van ons gewoon bent. De prijs van de sensoren laat niet toe om dit materiaal voor alle deelnemers te voorzien en dit geeft ons de tijd om meer sensoren te bespreken. Nadien gaat u wel naar huis met voldoende info om deze sensoren zelf in uw klaspraktijk in te zetten.

We gaan ervan uit dat de leerkrachten een basiskennis Arduino programmering bezitten (inlezen digitale en analoge inputs en aansturing digitale en analoge outputs, visualiseren data – zie Arduino tweede graad).

De meeste van deze sensoren werken met het RS232 of I2C communicatieprotocol. Dit behandelen we dus als eerste.

Nadien worden alle sensoren stap voor stap besproken, aangesloten en geprogrammeerd. We maken heel bewust enkel gebruik van de standaard instructies van Arduino IDE (zonder gebruik van externe bibliotheken) zodat de code volledig te begrijpen is voor iedereen.

De deelnemer kan:

• zelfstandig een aantal sensoren aansluiten en correct programmeren;
  • zelfstandig de gemeten sensorwaarden visualiseren;
  • sensoren zelf in de klaspraktijk inzetten.

Leerkrachten STEM 3de graad.

Basis computergebruik.

Basis Arduino IDE programming (I/O/Visualisatie= Arduino tweede graad).

Geen elektronicakennis vereist.

Bart Huyskens is reeds 18 jaar leraar elektronica en ICT aan het St.-Jozefinstituut in Schoten. Als STEM-coördinator was hij mee verantwoordelijk voor de uitbouw van een aantal weldoordachte STEM-richtingen. Daarnaast geeft hij nascholingen en ontwikkelt hij lesmateriaal voor kwalitatief en betaalbaar STEM onderwijs. Bekijk zijn website via www.e2cre8.be en www.stemzone.be.

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.