Sterk in STEM: STEM-geletterde kinderen voor vandaag en morgen!
“Kom, we gaan op onderzoek uit!”. Weinig zinnen in het onderwijs die zoveel kunnen prikkelen als deze. Maar hoe doe je dit als leerkracht? In deze vorming ontdek je hoe je STEM-inhouden en -vaardigheden rond wetenschappen, wiskunde en techniek echt betekenis geeft. Ook computationele vaardigheden komen aan bod!
Voorop staat steeds de laagdrempeligheid voor jou als leerkracht en de inhoudelijke uitdaging voor de leerlingen uit je klas. En wees maar zeker, na een tijdje zeggen de leerlingen zelf: “Kom, we gaan op onderzoek uit!”
Programma
In deze nascholing leren we jou vanuit concrete lesvoorbeelden eenvoudige didactische ingrepen om het onderzoekend leren bij kinderen te versterken. Hierdoor bouw je een toegankelijke methodiek op waarmee je een krachtige leeromgeving weet te creëren. In deze omgeving kunnen kinderen problemen oplossen via een samenspel van de verschillende STEM-leergebieden (wiskunde, wetenschappen en techniek). Via allerlei praktijkvoorbeelden verken je inspirerende invalshoeken om STEM ‘te leren zien’ en deel te laten worden van je eigen praktijk. Je komt te weten waarom STEM een meerwaarde betekent voor kinderen, wat STEM inhoudt en hoe je STEM vorm kan geven in de lagere school. Hierbij ga je ook zelf aan de slag en krijg je de tijd voor uitwisseling en reflectie in verband met eigen praktijkervaringen en -ideeën. We zorgen ervoor dat je ook verschillende uitgewerkte lesvoorbeelden kan meenemen zodat je er meteen mee aan de slag kan in de eigen klas. In de namiddagsessie leggen we de focus op het binnenbrengen van computationele vaardigheden op basis van deze geziene didactische principes.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- herken je kansen voor STEM in de dagelijkse praktijk van de klas;
- ontwikkel je een krachtige leeromgeving voor STEM in de eigen klaspraktijk;
- benoem je kansen om computationele vaardigheden van kinderen te trainen.
Doelgroep
Iedereen die met kinderen lager onderwijs werkt en die deze kinderen ruime en diverse ontwikkelingskansen wil bieden. (Zorg)leerkrachten, (adjunct-)directies en beleidsmedewerkers uit het (buitengewoon) lager onderwijs. Ook studenten en lerarenopleiders lager onderwijs zijn welkom.
De vorming richt zich specifiek op betrokkenen die nog weinig of geen voorkennis hebben rond STEM.
Begeleiding
Remko Meys is lerarenopleider in de educatieve bacheloropleiding lager onderwijs aan Hogeschool VIVES, campus Kortrijk. Daarnaast bouwt hij als onderzoeker expertise op rond STEM, computationeel denken en meertaligheid.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/182ASyllabus (Inspiratiegids) en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 145 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 10 oktober 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus