Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Administratie en regelgeving   Sterk onderwijs maak je samen, over organisatie van zorg en co-teaching in het BaO (herhaling 1) - via afstandsonderwijs

Sterk onderwijs maak je samen, over organisatie van zorg en co-teaching in het BaO (herhaling 1) - via afstandsonderwijs

Meer concrete info over het verloop van deze nascholing via afstandsonderwijs vind je bij Programma.

Co-teaching werkt! Maar hoe begin je eraan? En waarom zou je afstappen van 'niveaugroepjes uit de klas halen' en meer geïntegreerd werken?

Programma

Elke klas in het basisonderwijs is een heel heterogene leeromgeving. De zorgleraar kan actief helpen om de krachtige leeromgeving in de klas nog te versterken. Niet door kinderen individueel of in een kleine groep uit de klas te halen, maar door samen met de klasleraar in de klas aan de slag te gaan. Niet achteraf remediëren dus, maar actief stimuleren en differentiëren in de klas zelf.  

Co-teaching, met 2 voor de klas staan, is een manier om bij een klas met veel verschillen op de meest efficiënte manier te leren.

Tijdens deze nascholing maak je vanuit de praktijk kennis met de verschillende vormen van co-teaching. Je ziet hoe ze in de klas kunnen worden ingezet. Je leert hoe kinderen gestimuleerd worden om echt en actief te leren en hoe niveauverschillen binnen de klas opgevangen én zelfs gebruikt worden.  

Deze nascholing is heel praktisch en zit vol voorbeelden uit de reële praktijk. Geen verhaal dus over hoe het in theorie allemaal zou moeten, maar over hoe het er dagdagelijks in een klas aan toegaat.   Na deze nascholing heb je bagage om in je school aan de slag te gaan met co-teaching. Je kreeg tips om valkuilen te vermijden en een stappenplan om van co-teaching in jouw school een succesverhaal te maken.

  1. 9u15 – 9u30 : inloggen in Teams, verwelkoming
  2. 9u30 – 10u30 : presentatie via Teams a.d.h.v. een PowerPoint (Sterk onderwijs maak je samen deel 1) :
    • Waarom co – teaching ?
    • Observerende co – teaching + hoge doelen stellen
    • Assisterende co – teaching + hulpmiddelen ter beschikking stellen
  3. 10u30 – 11u15 : individuele verwerking van de theorie
    • DOEL
      • Waarom zou jij in jouw klas, in jouw school, aan co – teaching doen ?
      • Wat is voor jou de kracht van
        • Observerende co – teaching
        • Assisterende co – teaching
      • Zet vragen / opmerkingen / aanvullingen in de chat.
    • WAT DOEN ?
      • Slides van de PowerPoint herbekijken
      • Opdracht in Teams : Waarom co – teaching ?
      • Filmpjes op YouTube : Kies, aan de hand van je prioriteiten
  1. 11u15 – 12u15 : terugschakelen naar Teams
    • Overlopen vragen/opmerkingen cursisten
    • presentatie via Teams a.d.h.v. PowerPoint : Sterk onderwijs maak je samen deel 2
      • station co – teaching
      • parallelle co – teaching
  1. 12u15 – 13u : middagpauze
  2. 13u – 13u30 : individuele verwerking van de theorie.
    • DOEL
      • Wat is voor jou de kracht van
        • Station co – teaching
        • Parallelle co – teaching
      • Welke tips neem je mee voor je klaspraktijk ?
      • Zet vragen / opmerkingen / aanvullingen in de chat.
    • WAT DOEN ?
      • Slides van de PowerPoint herbekijken
      • Filmpjes op YouTube
  1. 13u30 – 14u30 : terugschakelen naar Teams
    • overlopen vragen/opmerkingen van cursisten
    • presentatie via Teams a.d.h.v. PowerPoint : Sterk onderwijs maak je samen deel 3
      • alternatieve co – teaching
      • teamteaching
      • Hoe hier mee verder gaan ?
  1. 14u30 – 15u15 : individuele verwerking van de theorie
    • DOEL
      • Wat is voor jou de kracht van
        • Alternatieve co – teaching
        • Team teaching
      • Welke tips neem je mee voor je klaspraktijk ?
      • Welke goede voornemens maak je voor jezelf ?
      • Zet vragen / opmerkingen / aanvullingen in de chat.
    • WAT DOEN ?
      • Slides van de PowerPoint herbekijken
      • Opdracht in Teams : Goede voornemens
      • Filmpjes op YouTube
  1. 15u15 – 15u45 : terugschakelen naar Teams
    • overlopen van vragen / opmerkingen / aanvullingen van cursisten
  2. 15u45 – 16u30 : mogelijkheid voor gezamenlijke afsluiting
    • Uitwisseling van praktijkvoorbeelden in verband met co - teachen
    • Uitwisseling van praktijkvoorbeelden over afstandsleren in het basisonderwijs
  3. 16u30 : einde

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • de waarde van heterogene groepen benoemen;
  • voorbeelden geven van hoe hulpmiddelen in jouw school efficiënter ingezet kunnen worden;
  • de verschillende vormen van co-teaching linken aan lesdoelen;
  • collega’s motiveren om aan co-teaching te doen.

Doelgroep

Leerkrachten, zorcoördinatoren, directies en beleidsmedewerkers uit het (BuBaO) lager onderwijs.

Begeleiding

Els Smekens, leraar, behaalde een BanaBa – diploma buitengewoon onderwijs en een master special education needs autisme. Ze heeft ervaring in het buitengewoon onderwijs en in GON–begeleiding in kleuter-, lager- en secundair onderwijs. Jarenlang was ze als docente verbonden aan het Opleidingscentrum Autisme en Fontys Hogeschool Nederland. Bij Eureka Onderwijs begeleidde ze kinderen met ernstige leerstoornissen. Momenteel werkt ze voor het ondersteuningsnetwerk Oost–Brabant, onder andere in de 3de graad secundair onderwijs.

Praktisch

Cursuscode: 19/LAG/067B

Deze nascholing wordt aangeboden via afstandsonderwijs op 24/04/2020.
Opnames en digitaal materiaal blijven tot één maand na datum beschikbaar.


Jouw bijdrage: 121 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 24 april 2020 09:30u 16:30u via afstandsonderwijs


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen