Strategieën en werkvormen bij luistervaardigheid in OKAN en voor taalzwakke leerlingen
Luistervaardigheid dagelijks aan bod laten komen in je OKAN-klassen is geen sinecure. Hoe pas je dit bewust toe zodat je jouw leerlingen hierin maximaal versterkt?
Programma
Met het Nederlands als tweede, derde of zelfs vierde taal, sta je voor heel wat uitdagingen. Is veelvuldige blootstelling aan een taal voldoende om ze te leren? Wat houdt technische verstaanbaarheid in? Welke fragmenten en werkvormen kies je nu?
In deze sessie krijg je een strategisch kader aangereikt om luistervaardigheid te versterken en te toetsen bij anderstalige nieuwkomers. Naast een theoretische achtergrond zoom je in op didactische werkvormen en experimenteer je met (eigen) materiaal. De focus ligt op de reeds gealfabetiseerde OKAN-leerlingen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- stel je verschillende soorten vragen op om de gevraagde luisterdoelen te bereiken;
- pas je verschillende luisterstrategieën toe in de klas;
- selecteer je functionele oefeningen voor het te bereiken luisterniveau;
- pas je verschillende werkvormen toe in de klas om aan luistervaardigheid te werken.
Doelgroep
Deze nascholing is gericht op alle startende lesgevers NT2 (OKAN) en wie wil starten met luisterstrategieën in de klas. Voorkennis is dus niet vereist. Bovendien kunnen ook zorgleerkrachten die werken met ex-OKAN-leerlingen en minder taalvaardige leerlingen hier terecht. De vorming richt zich op alle leraren die lesgeven in een gealfabetiseerde doelgroep. Wie al materiaal rond dit thema heeft, kan dit (digitaal) meenemen om tijdens een transfermoment mee aan de slag te gaan.
Begeleiding
Amber Van Vlem heeft 6 jaar ervaring als leerkracht Nederlands en ex-OKAN-anker. Sinds twee jaar is ze voltijds OKAN-leerkracht in snellerende klassen, vervolgschoolcoach en didactisch ondersteuner bij IMS, campus Sint-Lucas in Antwerpen.
Praktisch
Cursuscode:
24/NT2/050ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop, papier en pen
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 22 oktober 2024 |
13:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus