Je bent hier:
Stressdetectie én aanpak bij leerlingen
Stressdetectie én aanpak bij leerlingen
Herken je het gevoel dat je ervaart wanneer je energiebatterij stilaan leegloopt en moeilijk opgeladen krijgt? Maar herken je ook het onmachtsgevoel wanneer één van je leerlingen tilt slaat en niet langer bij machte is te presteren? Wat willen deze stresssignalen ons vertellen? Deze nascholing verheldert hoe leerlingen reageren op innerlijke stressophoping. Tevens krijg je praktische tools aangereikt hoe je als leerkracht hiermee omgaat.
Programma
Tijdens deze nascholing verdiepen we ons hoe jij, als leerkracht, aan stressdetectie kan doen. Niet alle leerlingen uiten innerlijke stress op dezelfde wijze. We leren hun stressuiting te vertalen: wat hebben deze leerlingen nodig om de innerlijke rust te bevorderen? We gaan inzoomen op de werking van het overlevingsstressmechanisme maar van grootste belang is het integreren van technieken om de innerlijke rust bij jezelf én bij jouw leerlingen opnieuw te activeren.
Doelstellingen
- Je detecteert bij jezelf en jouw leerlingen zowel innerlijke alsook uiterlijke stresssignalen op fysiek, emotioneel en mentaal niveau.
- Je herkent het verschil tussen gezonde en ongezonde stress bij jouw leerlingen.
- Je krijgt handvaten aangereikt om technieken te oefenen die de stressreductie bevorderen.
Doelgroep
Leerkrachten, directies, zorgcoördinatoren, ondersteuners en CLB-medewerkers uit het lager onderwijs (2de en 3de graad) en secundair onderwijs (1ste graad).
Begeleiding
Ingrid Noorts, kindertolk, kinder- en jongerentherapeute, gezondheidsconsulente en biofeedbacktherapeute. Zij is werkzaam in haar eigen praktijk LEEF! Expert maar ook als collega in de groepspraktijk Meraki te Ekeren. Met 26 jaar dienst als zorgcoördinator is zij dankbaar voor de samenwerking en leerervaringen met ouders, leerlingen en leerkrachten.
Praktisch
Cursuscode:
21/SEB/092ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 14 februari 2022 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 001.A (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.