Je bent hier:
Taaltechnologie in de klas
Taaltechnologie in de klas
Weinig leerlingen kunnen zich iets voorstellen bij de term ‘taaltechnologie’. Toch gebruiken veel jongeren dagelijks hun smartphone en komen ze vaak in aanraking met toepassingen uit dit vakgebied. Denk maar aan het inspreken van chatberichtjes (spraaktechnologie) of het gebruik van Google Translate (machinevertaling).
Maar hoe breng je taaltechnologie voor de klas? Hoe laat je leerlingen kennismaken met digitale tools en stimuleer je hen om taal en techniek kritisch te bestuderen? Met deze vragen gaan we aan de slag tijdens deze nascholing.
Programma
Deze vorming reikt praktische handvaten aan om een les taaltechnologie te structureren en met prikkelende werkvormen jongeren tot denken uit te dagen.
Tijdens deze cursus ga je aan de slag met verschillende taaltechnologische toepassingen. Je krijgt casussen voorgeschoteld rond specifieke digitale tools: chatbots, automatische vertaling, haatspraakdetectie, en de detectie van valse recensies.
Per toepassing leer je:
- hoe die werkt, en hoe je dit overbrengt op leerlingen.
- hoe je leerlingen begeleidt bij een praktische casus.
- hoe je leerlingen helpt de toepassing van input tot output te ontleden.
- hoe je leerlingen stimuleert kritisch te kijken naar de resultaten (met oog op bv. betrouwbaarheid en ethiek).
- hoe je leerlingen laat ontdekken op welke manier taal en techniek op elkaar inhaken.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing kun je:
- taaltechnologie op een praktijkgerichte manier voor de klas brengen;
- leerlingen begeleiden bij casussen rond digitale tools (chatbots, automatische vertaling, haatspraakdetectie, en detectie van valse reviews);
- leerlingen helpen taaltechnologische toepassingen te ontleden van input tot output;
- leerlingen stimuleren om taaltechnologische toepassingen kritisch te bestuderen (bv. met het oog op betrouwbaarheid en ethiek).
Doelgroep
Leerkrachten secundair onderwijs (derde graad) die taaltechnologie voor de klas willen brengen. Indien je deze cursus volgt, ben je mogelijk ook geïnteresseerd in de microcredential Taaltechnologie van de Universiteit Antwerpen. Wij bevelen dit warm aan. Meer informatie vind je op de website van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte.
Begeleiding
Lisa Hilte is doctor in de taalkunde en werkt als lesgever en onderzoeker aan UAntwerpen. Haar onderzoek is interdisciplinair van aard (sociolinguïstisch en computerlinguïstisch). Daarnaast doceert Lisa technische vaardigheden (bv. statistiek) voor de menswetenschappen en geeft ze les over digitale tools en AI in het bedrijfsleven.
Praktisch
Cursuscode:
22/TAL/045A
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop of tablet (voldoende opgeladen)
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 1 maart 2023 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.