Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Talen / Frans   Taalvakken en computationeel denken? Een perfecte match!

Taalvakken en computationeel denken? Een perfecte match!

Taalvakken en computationeel denken combineren in één les? Hoe kan dat?! En wist je dat computationeel denken niet louter programmeren is, maar een denkwijze? Tijdens deze nascholing ontdek je hoe je jouw leerlingen algoritmes laat opstellen over de leerinhoud van jouwtaal vak. Je verkent enkele geschikte didactische werkvormen en toegankelijke activiteiten die je nadien doelgericht kan toepassen tijdens jouw lessen.

Programma

Je verkent de eindtermen over computationeel denken in de tweede graad. Je maakt kennis met alle basisconcepten computationeel denken aan de hand van eenvoudige voorbeelden. Nadien exploreer je enkele lessen waarbij computationeel denken is toegepast in een taalvak (Nederlands, Frans, Engels). Iedere les is gekoppeld aan een eindopdracht in Scratch, waarbij leerlingen een bijpassende algoritme, flowchart of een Nassi-Schneiderdiagram samenstellen met behulp van een taalkundige uitdaging.

Vervolgens creëer je met de nodige tips & tricks en coaching een lesactiviteit met uitdagende, originele en plezante activiteiten.

Doelstellingen

De deelnemer:

  • beheerst de principes van computationeel denken van de eerste en tweede graad;
  • integreert computationeel denken in taalvakken;
  • integreert programmeerprincipes in taalvakken;
  • gebruikt een grafische programmeertaal;
  • bouwt een lesactiviteit computationeel denken geïntegreerd in taalvakken uit.

Doelgroep

Leerkrachten van de tweede graad secundair onderwijs. Je beschikt over een beperkte kennis van de basisconcepten computationeel denken in de eerste graad. Je hebt al wat ervaring met een (block-based)programmeertaal.

Nood aan een opstapje om te weten wat computationeel denken precies inhoudt? Op 19 oktober 2021 gaat de live nascholing ‘Computationeel denken?

Aan de slag met Scratch!’ door waarbij alle basisconcepten worden uitgelegd en toegepast. Toch al enige voorkennis maar wil je nog een opfrissing? Op 16 november gaat de online webinar ‘Computationeel denken? Haalbaar in jouw vak’ door waarbij de opgefriste programmeerconcepten toegepast worden op je vak. Voor beide nascholingen kan je inschrijven via de CNO-website.

Begeleiding

Morgane en Elisa zijn reeds van bij de opstart van de coding-academy CodeFever en haar spin-off FTRPRF betrokken bij het ontwikkelen en onderwijzen van het lesmateriaal. De kennis die CodeFever jaarlijks overlevert aan 6500 jongeren na de schooluren, wil FTRPRF graag vertalen naar het onderwijs.

Praktisch

Cursuscode: 21/TAL/040A


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 15 maart 2022 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen